شناسایی گذرگاه تاریخی هزاره قبل از میلاد در دنا با 5 گور پر از عتیقه

به گزارش وبلاگ حرفه گرگان، کاوش های باستان شناسی در منطقه سادات محمودی دنا از وجود گذرگاه تاریخی در این منطقه از استان کهگیلویه و بویراحمد خبر می دهد.

شناسایی گذرگاه تاریخی هزاره قبل از میلاد در دنا با 5 گور پر از عتیقه

به گزارش وبلاگ حرفه گرگان به نقل از تسنیم، چند سال است کاوش های باستان شناسی در منطقه سادات محمودی شهرستان دنا با هدف نجات بخشی آثار تاریخی و ثبت و ضبط اطلاعات تاریخی این منطقه از استان کهگیلویه و بویراحمد تا پیش از اجرای سد آبی خرسان 3 آغاز شده است.

کارشناسان باستان شناسی در چهارمین مرحله از نجات بخشی آثار تاریخی، کشفیات تازه ای از وجود یک گذرگاه تاریخی جدید در منطقه سادات محمودی کرده اند؛ کشفیاتی که نشان از قدمت تاریخی این استان و نقش آن در تحولات تاریخی کشور ایران دارد.

در این مرحله از کاوش های باستان شناسی که برای نخستین بار در روستای لَه سواره دهستان سادات محمودی آغاز شده است، 5 گور تاریخی با ساختار سنگ چین و با سقف خرپشته ای و اشیای تاریخی شامل ظروف سفالی لوله دار، پیاله های پایه دار، ظروف مفرغی و دستبند با نقش شیر کشف شده که نشان از اهمیت تاریخی این گورستان دارد.

آن گونه که مجید صفایی، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد می گوید، بررسی اولیه کارشناسان میراث فرهنگی نشان می دهد که اشیای کشف شده مربوط به هزاره نخست قبل از میلاد یعنی حدود 2500 تا 3 هزار سال پیش و فرهنگ عیلامی است.

منبع: همشهری آنلاین

به "شناسایی گذرگاه تاریخی هزاره قبل از میلاد در دنا با 5 گور پر از عتیقه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی گذرگاه تاریخی هزاره قبل از میلاد در دنا با 5 گور پر از عتیقه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید