هر آنچه در خصوص نامگذاری پردازنده های تازه اینتل (Core Ultra) باید بدانید

به گزارش وبلاگ حرفه گرگان، اگر تا به حال یک پردازنده اینتل خریداری نموده اید، پس به احتمال زیاد با برندهای مشهور i و Core این شرکت آشنایی دارید. این برندها برای چندین سال جزئی جدایی ناپذیر از سخت افزار کامپیوترهای دسکتاپ بوده اند اما اینتل با معرفی نسل 14 پردازنده های خود، تصمیم گرفته از برند های متفاوتی استفاده کند.

هر آنچه در خصوص نامگذاری پردازنده های تازه اینتل (Core Ultra) باید بدانید

به همین دلیل دیگر خبری از قرارگیری برند i در نام پردازنده های تازه اینتل نیست و سیستم نامگذاری تازه Core Ultra مورد استفاده قرار می گیرد. اما Core Ultra چیست و چگونه می توانیم با این نام گذاری تازه، تفاوت ها را تشخیص دهیم؟ در ادامه به همین موضوع می پردازیم.

اینتل Core Ultra چیست؟

شرکت اینتل از یک سیستم نامگذاری تازه برای پردازنده های رده بالای خود رونمایی نموده است. این سیستم با تراشه های نسل چهاردهم Meteor Lake که برای لپ تاپ ها طراحی شده اند، تحت عنوان Core Ultra شروع می گردد. انتظار می رود این برندسازی در اواخر سال 2024 با معرفی پردازنده های نسل پانزدهم Arrow Lake برای کامپیوترهای دسکتاپ نیز به کار گرفته گردد.

اینتل نماد i را از نام گذاری های خود حذف نموده است، به این معنی که دفعه بعدی که یک لپ تاپ تازه خریداری می کنید، پردازنده شما دیگر Intel Core i3، i5، i7 یا i9 نخواهد بود. در عوض، لپ تاپ تازه شما (یا کامپیوتر دسکتاپ در آینده) دارای یک پردازنده Intel Core 5، Core 7 یا Core 9 یا یک Intel Core Ultra 5، Core Ultra 7 یا Core Ultra 9 خواهد بود.

همانطور که می بینید، اینتل برای پردازنده های رده بالای خود از دو برند Core Ultra و Core استفاده می نماید که طبیعتا بین این مدل ها تفاوت هایی وجود دارد. اما این تفاوت ها دقیقا شامل چه چیزهایی می شوند؟

بین پردازنده های Core Ultra و Core اینتل چه تفاوت هایی وجود دارد؟

تفاوت میان این مدل ها فراتر از نام آن ها است. پردازنده های اینتل Core Ultra و اینتل Core نشان دهنده تمایز بین پردازنده های مرکزی مجهز به واحد پردازش عصبی (NPU) اینتل و فاقد آن هستند. NPU با هدف فعال کردن پتانسیل هوش مصنوعی، خلق تجربه ای مجذوب کننده در زمینه گرافیک و فعال سازی پردازش پرقدرت با مصرف پایین طراحی شده است. به نظر می رسد برند Core برای معماری های قدیمی رزرو شده است، اما اطلاعات دقیق تر در زمان عرضه نسل پانزدهم پردازنده های اینتل مشخص خواهد شد.

تراشه های Core Ultra اینتل به همراه موتور تقویت هوش مصنوعی (AI Boost) یکپارچه عرضه می شوند که به منظور کاهش فشار روی کارهای مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی شده و از لحاظ تئوری، هسته های پردازنده مرکزی را برای فعالیت های دیگر و عملکرد کلی سیستم آزاد می نماید. پردازنده های Core Ultra از طراحی چیپلت تازه اینتل بهره می برند که شامل واحد پردازش مرکزی، واحد پردازش گرافیکی یکپارچه Intel Arc و واحد پردازش عصبی (NPU) می گردد و همگی در یک قالب سیستم روی تراشه (SoC) جای گرفته اند. با وجود اینکه این اولین طراحی چیپلت اینتل نیست، اما نخستین بار است که از فرآیند ساخت اینتل 4 (که در واقع فرآیند 7 نانومتری است، نه 4 نانومتری) استفاده می گردد. این ترکیب، افزایش قابل توجهی در عملکرد را برای کاربران لپ تاپ های مجهز به پردازنده Core Ultra اینتل به ارمغان خواهد آورد.

اینتل علاوه بر حذف حرف i از نام گذاری، تغییرات بیشتری را نیز اعمال نموده است. لیست مشخصات تراشه های Ultra Core اینتل اکنون به طور چشمگیری جزئی تر شده و شامل ورودی های مجزا برای فرکانس هسته های P و E، هسته های LPE (هسته های کم مصرف برای تراشه های موبایل)، موتورهای محاسبات عصبی، فرکانس گرافیکی، هسته های Xe، واحدهای اجرایی و موارد دیگر است. در حالی که اطلاعات اضافی همیشه مفید هستند، اما می تواند انتخاب تراشه Ultra Core اینتل مورد احتیاج را کمی گیج کننده کند. با این حال، اینتل با حذف نسل پردازنده از الگوی نام گذاری خود سعی بر برطرف این مشکل نموده و به نظر می رسد اینتل با این کار، انتخاب بین سخت افزارهای مختلف را حتی مبهم تر نموده است.

در گذشته، پردازنده های اینتل نسل خود را در نام نمایش می دادند؛ به عنوان مثال از نام Intel Core i7-14700K متوجه می شویم که پردازنده نسل 14 اینتل است. اما در پردازنده های تازه Core Ultra، اینتل از ذکر نسل صرف نظر نموده است. در حال حاضر این تغییر تنها بر پردازنده های موبایل اعمال می گردد؛ بنابراین شما انتخاب هایی مانند Intel Core Ultra 7 165H یا Intel Core Ultra 7U خواهید داشت (حرف H و U بیانگر مقدار مصرف انرژی پردازنده است، همچون گذشته، سری U کم مصرف ترین مدل ها به شمار می روند).

با این حال، جای نگرانی نیست. در واقع، اینتل صرفاً شماره گذاری نسل های خود را از سر گرفته است. نسل اول پردازنده های Core Ultra به عنوان سری 1 شناخته می شوند و نسل بعدی، مانند Intel Core Ultra 7 265H، سری 2 نامیده می گردد. بدین ترتیب، رقم اول به مرور زمان افزایش می یابد. هنوز مشخص نیست که دو رقم آخر به جز نشان دادن عملکرد نسبی پردازنده در میان هم نسل هایش، معنای خاصی دارند یا نه.

آیا ارتقا به پردازنده های Core Ultra اینتل ارزشش را دارد؟

با وجود نامگذاری تازه و کمی گیج کننده پردازنده ها، هم اکنون لپ تاپ های متعددی با پردازنده های نسل تازه اینتل در بازار عرضه شده اند. اینتل در نمایشگاه CES 2024 به طور رسمی از این پردازنده ها رونمایی کرد و همزمان انبوهی از لپ تاپ های تازه نیز معرفی شدند. بنابراین، شما می توانید به طور کامل از مزایای فناوری پردازنده تازه مبتنی بر هوش مصنوعی اینتل بهره مند شوید.

اما در هر صورت نمی توانیم مزایای نسل تازه پردازنده های اینتل را کتمان کنیم. اول از همه، همان طور که اشاره شد، این پردازنده ها از قابلیت های هوش مصنوعی و طراحی تازه چیپلت بهره می برند. بعلاوه مواردی مانند بهره گیری از فناوری ساخت اینتل 4، پشتیبانی از رم DDR5، اسلات PCIe 5.0 و گرافیک به مراتب یکپارچه تر (هسته های Xe مشابه پردازنده های گرافیکی Arc اینتل) به معنای آن است که لپ تاپ های مجهز به این پردازنده ها می توانند برای ارتقا گزینه مناسبی باشند.

منبع: MakeUseOf

منبع: دیجیکالا مگ

به "هر آنچه در خصوص نامگذاری پردازنده های تازه اینتل (Core Ultra) باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر آنچه در خصوص نامگذاری پردازنده های تازه اینتل (Core Ultra) باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید