واکنش وزیر امور خارجه ایران به تهدید جدید واشنگتن درباره اسنپ بک

به گزارش وبلاگ حرفه گرگان، وزیر امور خارجه ایران در پیامی در توئیتر به تهدید نماینده آمریکا در سازمان ملل درباره نقض اسنپ بک، واکنش نشان داد.

واکنش وزیر امور خارجه ایران به تهدید جدید واشنگتن درباره اسنپ بک

به گزارش وبلاگ حرفه گرگان از فارس، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در پیغامی در توئیتر به مصاحبه بامداد امروز کلی کرفت نماینده آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل درباره مکانیسم ماشه واکنش نشان داد.

وی در این پیغام توئیتری نوشت: پس از سه بار رد شدن توسط شورای امنیت، آمریکا هم اکنون تهدید می نماید هر کس و هر نهادی که میان آمریکا و اسنپ بک آن قرار بگیرد، تحریم می نماید، آنها ظاهرا قانون یا سازمان ملل را درک نمی نمایند. ممکن است آنها بتوانند این را بفهمند: شما در سال 2018 از برجام طلاق گرفتید. نام شما در گواهی ازدواج نامربوط است.

ظریف در ادامه این پیغام توئیتری بخشی از مصاحبه نماینده آمریکا در سازمان ملل با العربیه را منتشر کرد.

کلی کرفت بامداد روز آدینه (به وقت تهران) در مصاحبه با این شبکه سعودی مدعی شد: مکانیسم ماشه را بر اساس منافع آمریکا و ملت های منطقه اجرا خواهیم کرد و شورای امنیت باید به مسئولیت خود برای اجرای فرایندهای قانونی عمل کند.

نماینده آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل مدعی شد که قطعنامه 2231 به این کشور اجازه می دهد تا سازوکار بازگشت تحریم ها علیه ایران را اجرایی کند و هر کسی که در برابر اسنپ بک بایستد تحریم خواهد شد.

مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز شامگاه پنجشنبه مدعی شد تحریم های بین المللی علیه ایران از نیمه شب 20 سپتامبر (30 شهریور) به وقت گرینویچ احیا خواهند شد.

ساز و کار موسوم به بازگشت اتوماتیک تحریم ها که با نام های دیگری مثل مکانیسم ماشه یا اسنپ بک نیز شناخته می گردد به دنبال احیای تمامی قطعنامه های تحریمی علیه تهران است که پس از حصول برجام میان ایران و گروه موسوم به 1+5 تعلیق شده بودند.

کوشش آمریکا در این جهت پس از شکست این کشور در به تصویب رساندن قطعنامه ای که خواهان جلوگیری از انقضای محدودیت های تسلیحاتی علیه ایران بود، صورت می گیرد. آن قطعنامه که روز 25 مرداد به رأی گذاشته شد با 11 رأی ممتنع، 2 رأی موافق (آمریکا و جمهوری دومینیکن) و 2 رأی مخالف (روسیه و چین) رد شد.

واشنگتن از قبل اعلام نموده بود چنانچه در تمدید محدودیت های تسلیحاتی علیه ایران پیروز نگردد میخواهد بر حسب تفسیر خود از قطعنامه 2231 شورای امنیت و توافق هسته ای برجام برای بازگرداندن تحریم های بین المللی علیه ایران اقدام کند.

آمریکا در نامه مورخ 30 مرداد خود به رئیس شورای امنیت ایران را به نقض اساسی تعهداتش در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) متهم نموده است.

چنانچه آمریکا از برجام خارج نشده بود، این نامه، فرایند 30 روزه ای را شروع می کرد که می توانست به بازگشت اتوماتیک تحریم سازمان ملل علیه ایران منجر گردد.

در آن حالت، تمامی تحریم های سازمان ملل نیمه شب 20 سپتامبر به وقت گرینویچ (برابر با 04:31 بامداد 30 شهریورماه) علیه ایران از سر گرفته می شدند. این تاریخ، چند روز قبل از سخنرانی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد است.

با این حال، آمریکا اردیبهشت سال 1397 به مشارکتش در برجام سرانجام داده و طبق گفته اعضای شورای امنیت نمی تواند از حقوق تصریح شده در این توافق و متن قطعنامه صادرشده برای تأیید آن استفاده کند.

به همین دلیل، کوشش آمریکا از همان شروع با مخالفت های جدی روبرو شده است. خبرگزاری رویترز 1 شهریورماه گزارش داد 13 عضو شورای امنیت با نگارش نامه هایی مخالفت خودشان را با خواست آمریکا برای بازگرداندن تحریم ها علیه ایران اعلام نموده اند.

منبع: جام جم آنلاین

به "واکنش وزیر امور خارجه ایران به تهدید جدید واشنگتن درباره اسنپ بک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش وزیر امور خارجه ایران به تهدید جدید واشنگتن درباره اسنپ بک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید