آخرین خبرها از کروناویروس ، شناسایی منشاء بیماری در ایران

به گزارش وبلاگ حرفه گرگان، چهارشنبه سی ام بهمن ماه اعلام شد که کروناویروس وارد ایران شده است و تا به امروز 43 مورد قطعی کروناویروس در کشورمان شناسایی شده و متاسفانه هشت تن نیز به دلیل ابتلا به این ویروس جان باخته اند.

آخرین خبرها از کروناویروس ، شناسایی منشاء بیماری در ایران

به گزارش وبلاگ حرفه گرگان، همچنین مقامات چین خاطرنشان کردند: روز گذشته حدود 100 نفر در این کشور بر اثر ابتلا به بیماری کووید-19 جان خود را از دست دادند و به این ترتیب شمار تلفات این ویروس در دنیا به 2462 نفر افزایش پیدا کرد. از مجموع قربانیان کروناویروس حدود 2442 مورد در چین گزارش شده است و گفته شده 20 نفر در خارج از مرزهای چین بر اثر ابتلا به بیماری کووید-19 جان خود را از دست داده اند.

با ورود کروناویروس به کشور و افزایش شمار مبتلایان و جان باختگان این بیماری، دست اندرکاران سلامت کشور تمهیداتی را برای پیشگیری از گسترش ویروس و درمان مبتلایان اتخاذ کردند؛ به طوری که در مجموع 170 بیمارستان در کشور به عنوان بیمارستان های ارائه دهنده خدمت به مبتلایان کروناویروس معرفی شدند.

در عین حال با گسترش کروناویروس جدید در برخی شهرهای کشور، زمزمه هایی از لزوم قرنطینه شهرها مطرح شد که در این باره دکتر محمدمهدی گویا-رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت خاطرنشان کرد که تصمیم به قرنطینه شهرها تصمیم مناسبی نیست و تجربه قرنطینه سازی از قرن ها پیش اجرا شده است که همیشه شکست خورده است.

چرا مبتلایان به کروناویروس دیر شناسایی شدند؟

در عین حال گویا درباره تاخیر در اعلام مبتلایان شناسایی شده به کروناویروس، اضافه نمود: تاخیر در شناسایی مبتلایان به کروناویروس به صورت دنیای وجود داشته است؛ چراکه تنها یک هفته است که سازمان بهداشت دنیای کیت تشخیصی برای این بیماری را در اختیار کشورها قرار داده است. البته ما پیش از این نیز با روش های مختلفی اقداماتی انجام داده بودیم. همچنین برای شناسایی منشأ ویروس از روز آدینه تیم آنالیز اپیدمیولوژی در این استان مستقر است تا هرگونه اطلاعات جدید را به دست ما برساند.

وی با بیان اینکه مهم ترین علامت کروناویروس تب بالا، سرفه خشک و تنگی نفس است، گفت: کسانی که آزمایش کروناویروس آنها مثبت بوده باشد هم خودشان و هم خانواده شان ظرف مدت 14 روز تحت مراقبت قرار می گیرند. در عین حال بیشتر مبتلایان به بیماری سن بالایی داشته و یا بیماری زمینه ای داشته اند و سایر افرادی که به بیماری مبتلا شدند تنها شکل خفیف آن را تجربه کردند.

گویا همچنین خاطرنشان کرد که ماسک مختص به پزشک و بیمار است و استفاده آن به مردم عادی توصیه نمی گردد، بلکه شست وشوی دست ها و رعایت آداب تنفسی برای جلوگیری از زنجیره انتقال بیماری بسیار موثر است.

سودجویی های میلیاردی از ماسک

هرچند که با وجود این توصیه ها اخیرا بازار سودجویی ها برای عرضه ماسک داغ شده است و با افزایش قیمت 20 تا 30 برابری عرضه ماسک، سودهای میلیاردی به جیب زده اند. بر همین اساس هم وزارت بهداشتی ها خاطرنشان کردند که برای پیشگیری از سوءاستفاده های این چنینی خرید ماسک به صورت انحصاری در اختیار هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران قرار گرفته و قرار است ماسک ها در قالب پکیج هایی به وسیله خانه های بهداشت، پایگاه ها و مراکز جامع سلامت به صورت رایگان در اختیار مردم قرار گیرند.

اعطای اختیار تعطیلی شهرها از سوی شورای عالی امنیت ملی به وزارت بهداشت

در عین حال برای مدیریت و کنترل بهتر و سریع تر کروناویروس جدید، شب گذشته دکتر ایرج حریرچی-معاون کل وزارت بهداشت خاطرنشان کرد که در جلسه شورای عالی امنیت ملی که با حضور رییس جمهور برگزار شده بود، اختیار تعطیلی شهرها از سوی شورای عالی امنیت ملی به وزارت بهداشت اعطا شده است.

جامعه پزشکی؛ در معرض خطر

وی همچنین درباره ابتلای برخی از کادر پزشکی به کروناویروس، گفت: یک پزشک که استاد دانشگاه نیز هست و از اراک به قم آمده بود به این بیماری مبتلا شد که خوشبختانه اکنون اوضاعش رو به بهبود می رود. همچنین پزشک دیگری در استان گیلان به این بیماری مبتلا شده بود. این به آن معناست که تمام جامعه پزشکی و بیمارستانی در معرض خطر هستند. بر همین اساس به طور مثال اکنون بیمارستان کامکار قم و تمام پرسنلش در قرنطینه هستند؛ به صورتی که حتی به منزل نیز نمی فرایند و در مجموعه ای که کنار بیمارستان برایشان در نظر گرفته شده است، استراحت می نمایند. این موضوع حکایت از فداکاری جامعه درمان و پزشکی کشور دارد.

وی با تاکید بر این موضوع که 80 الی 92 درصد مبتلایان به کروناویروس احتیاج به مراقبت خاصی ندارند، اظهار کرد: در عین حال 2000 تخت بیمارستانی در دانشگاه ها و 800 تخت بیمارستانی در بیمارستان های نیروهای مسلح تجهیز شده است که این تخت ها برای شرایط اضطرار تجهیز شده اند که البته فکر نمی کنیم شرایط به گونه ای پیش برود که بخواهیم از این تخت ها استفاده کنیم.

لحاظ آمبولانس های ویژه برای انتقال بیماران کرونا

در ادامه تمهیدات اتخاذ شده برای مدیریت شیوع کروناویروس جدید، دکتر پیرحسین کولیوند-رییس سازمان اورژانس کشور از استقرار آمبولانس های ویژه برای انتقال بیماران کرونایی اطلاع داد و گفت: در هر شهر یک بیمارستان به درمان مبتلایان به کروناویروس اختصاص داده شده است. البته در برخی از کلان شهرها تعداد بیمارستان ها بیشتر است. به عنوان مثال در تهران 9 بیمارستان را به مبتلایان به کروناویروس اختصاص داده ایم.

وی در عین حال به نگرانی مردم در مورد ابتلا به کروناویروس اشاره نمود و گفت: این نگرانی باعث شده است به محض بروز کوچکترین علامتی با شماره 115 تماس بگیرند به شکلی که روز گذشته (شنبه سوم اسفندماه) شلوغ ترین روز برای پاسخگویی به تلفن ها برای ما بود.

این درحالیست که پیش از این دکتر کیانوش دنیاپور-رییس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت به وبلاگ حرفه گرگان اعلام نموده بود که مردم می توانند سوالات خود را در مورد کرونا، به وسیله تماس با شماره 190 بپرسند.

همچنین وزیر بهداشت در آخرین اظهار نظر خود درباره این بیماری ضمن اعلام تمهیدات اندیشیده شده برای توزیع رایگان ماسک و مواد ضدعفونی نماینده بویژه در شهر قم، در عین حال درباره منشاء این ویروس در کشور گفت: طبق آنالیز هایمان منبع ویروس را پیدا کردیم که از ناقلین چینی بوده است و موارد آن در حال تعیین شدن است. همچنین یکی از فوتی ها در قم بازرگانی بود که به وسیله پروازهای غیرمستقیم سفرهایی به چین داشته است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "آخرین خبرها از کروناویروس ، شناسایی منشاء بیماری در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین خبرها از کروناویروس ، شناسایی منشاء بیماری در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید