آیا سیب زمینی کبابی سرطان زا است؟

به گزارش وبلاگ حرفه گرگان، سیب زمینی کبابی یکی از غذاهای مورد علاقه بسیاری از افراد محسوب می گردد. با این حال بعضی افراد معتقدند سیب زمینی کبابی سرطان زا است. فکر می کنید این موضوع صحت دارد؟

آیا سیب زمینی کبابی سرطان زا است؟

آژانس استانداردهای غذایی انگلستان در خصوص سرطان زا بودن نان تست سوخته، سیب زمینی بیش ازحد کبابی شده و سایر محصولات نشاسته داری که در دمای بالا پخته می شوند، هشدار داد.

از طرفی بعضی کارشناسان معتقدند که عوامل دیگری مانند سیگار کشیدن و چاقی، باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان می گردد.

اما مشکل این غذاهای نشاسته دار بیش ازحد کباب شده چیست؟ تحقیقات نشان می دهد که سطح بالایی از ترکیبی به نام آکریل آمید منجر به افزایش احتمال ابتلا به سرطان می گردد.

آکریل آمید چیزی است که باعث طلایی رنگ شدن نان و سیب زمینی سرخ شده یا کبابی می گردد. این ترکیب از واکنش قند های ساده مانند گلوکز با یک اسیدآمینه به نام آسپاراژین در دمای بالاتر از 120 درجه سانتی گراد به وجود می آید. آسپاراژین به طور طبیعی در غذاهای نشاسته دار یافت می گردد.

اگر این مواد غذایی نشاسته دار به مدت طولانی گریل شوند، از رنگ طلایی به قهوه ای و در نهایت به رنگ سیاه تبدیل می شوند و سطح بالاتری از آکریل آمید را فراوری می نمایند که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد؛ بنابراین پیشنهاد می گردد که این غذاها را در رنگ طلایی نگه دارید و نگذارید بیشتر بپزد و رنگ تیره تری پیدا کند.

بنا بر توصیه های این آژانس:

  • هنگام سرخ کردن، برشته نمودن یا پختن مواد غذایی سعی کنید رنگ آن ها تیره تر از زرد یا طلایی نگردد.
  • از دستورالعمل پخت بر روی بسته های مواد غذایی پیروی کنید تا از پختن بیش ازحد جلوگیری گردد.
  • یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید
  • از قرار دادن سیب زمینی ها در یخچال خودداری کنید؛ زیرا این کار باعث افزایش سطح آکریل آمید می گردد

احتمال ابتلا به سرطان با این مواد غذایی در چه حد است؟

مدارک و شواهد احتمال ابتلا به سرطان با این مواد غذایی هنوز در انسان ها ثابت نشده است؛ زیرا متخصصان و کارشناسان نمی توانند به راحتی مردم را در معرض آکریل آمید قرار دهند. هیچ شخصی علاقه به خوردن آکریل آمید ندارد، اما به علت اینکه این ماده در حیوان ها سرطان زا است، در انسان ها نیز سرطان زا محسوب می گردد.

بر اساس توصیه دانشمندان جوشاندن این مواد غذایی هیچ خطری ندارد؛ زیرا آکریل آمید فراوری نمی کند.

بعلاوه یکی از دانشمندان در حال توسعه اشکالی از سیب زمینی با سطح قند و آسپاراژین کمتر است تا فراوری آکریل آمید را محدود کند؛ اما در کل پیشنهاد می گردد مواد غذایی را به میزان کافی (نه بیش ازحد) بپزید؛ به طوری که رنگ آن ها تیره نگردد.

مرکز تحقیقات سرطان انگلستان گفت مردم نباید غذاها را بیش ازحد بپزند تا به شکل قهوه ای درآید. با این حال به خاطر داشته باشید سایر عوامل مرتبط با شیوه زندگی نیز تأثیر زیادی در افزایش احتمال ابتلا به سرطان را دارند.

برای پیشگیری از سرطان، مردم باید یک رژیم غذایی سالم داشته باشند و غذاهای پرکالری مانند چیپس و بیسکویت که منابع اصلی آکریل آمید هستند، کمتر مصرف نمایند.

بعلاوه این نکته را به یاد داشته باشید که چاقی و مصرف سیگار و الکل می تواند احتمال ابتلا به سرطان را بالا ببرد.

منبع: فوت و فن

به "آیا سیب زمینی کبابی سرطان زا است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا سیب زمینی کبابی سرطان زا است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید