افشاردوست: حداقل باید در لیگ ملت ها یک مدال می گرفتیم، هیچ خارجی ای بیشتر از ما دلش برای والیبال ایران نمی سوزد

به گزارش وبلاگ حرفه گرگان، کارشناس والیبال کشورمان درباره شرایط این روز های ورزش ایران و نحوه انتخاب سرمربی تیم ملی توضیحاتی را بیان نمود.

افشاردوست: حداقل باید در لیگ ملت ها یک مدال می گرفتیم، هیچ خارجی ای بیشتر از ما دلش برای والیبال ایران نمی سوزد

محمود افشاردوست، کارشناس خبره والیبال در گفت و گو با ، درباره انتخاب سرمربی تیم ملی والیبال بیان نمود: فدراسیون والیبال در چند ماه گذشته جلساتی را برگزار نموده تا سرمربی تیم ملی را معین کند. ابتدا باید شاخص های لازم برای انتخاب سرمربی معین شود تا سپس بتوانیم بهترین گزینه را انتخاب و معرفی کنیم.

او اضافه نمود: برآورد های زیادی درباره سرمربی تیم ملی می شود و هر روز خبر می آید که فدراسیون با یک گزینه به توافق رسید، اما این اخبار درست نیست. من در اخبار شنیدم که رئیس فدراسیون درصدد است تا مربی ایرانی در کنار یک مشاور خارجی باشد که امیدوارم جمع بندی نهایی صورت بگیرد و سرمربی تیم ملی انتخاب شود.

افشاردوست ادامه داد: به غیر از شاخص های مربی، باید بودجه فدراسیون نیز معین شود تا براساس آن تصمیم گیری کنیم. همچنین پس از اینکه گزینه های سرمربیگری معین شدند، باید آن در هیئت رئیسه آنالیز شوند تا انتها تصمیم مناسبی اتخاذ شود.

کارشناس خبره والیبال در مورد عملکرد کولاکوویچ در تیم ملی گفت: ابتدا باید به عقب برگردیم و زمانی که کواچ در تیم ملی بود، هجمه زیادی علیه او به راه افتاد و اعلام کردند که او توانایی ندارد و به دلیل جوانی نمی تواند عملکرد خوبی ارائه دهد، اما معین شد کواچ مربی خوبی است و زمان نیز این موضوع را نشان داد. کولاکوویچ هم مربی خوب و با تجربه ای است و در تیم ملی صربستان نیز نتایج خوبی گرفته است. او کم تجربه نبود، اما شاید به درستی از او استفاده نکردیم.

افشاردوست گفت: می توانستیم از کولاکوویچ بیشتر استفاده کنیم. در مجموع او از لحاظ نتیجه گیری به خصوص در سال آخر خوب بود و نتایج خوبی به دست آورد. کولاکوویچ می توانست تغییر نسل را زودتر انجام دهد که این اتفاق رخ نداد. بحث دیگر استفاده از مربیان ایرانی در تیم ملی بود که می توانست بیشتر اتفاق بیفتد که اینچنین نشد. کولاکوویچ می توانست در حوزه شخصیتی و پرستیژ محکم تر باشد، اما این اتفاق رخ نداد. نکته مهم این است ظرفیت والیبال ایران بالا است، اما متاسفانه در چند سال اخیر به نتیجه دلخواه خود نرسیده ایم.

او اذعان داشت: حداقل باید در لیگ ملت ها یک مدال به دست می آوردیم. بعد از المپیک ریو بیان نمودم وقت مدال دریافت است و اعتقاد شخصی ام این بود که باید مدال می گرفتیم، اما در سال های اخیر این اتفاق رخ نداد. این موضوع باید ریشه یابی شود. اگر این اتفاق رخ ندهد شاید تا آخر درگیر این موضوع شویم. حالا باید این سد را خراب کنیم. باید مشکل را شناسایی کنیم و اگر در بحث مدیریت، بازیکن و یا مربی بود آن را برطرف کنیم.

عضو هیئت رئیسه فدراسیون والیبال در مورد حضور مربی ایرانی در تیم ملی والیبال گفت: واقعیت این است که در چند سال اخیر مربی ایرانی کم ساختیم و باید واقع بین باشیم. تعداد معدودی از مربیان ایرانی کنار مربیان خارجی بودند و کمتر به مربیان داخلی توجه شد. می توانستیم در این زمینه بهتر عمل کنیم تا امروز مربیان بیشتری را به عنوان گزینه داخلی داشته باشیم. مربیان ایرانی توانایی و سواد فنی بالایی دارند. مربیان ایرانی باید تجربه بیشتری پیدا نمایند و میدان های مهم والیبال را ببینند.

افشاردوست ادامه داد: بخشی از این موضوع به مربیان بر می شود که با هزینه شخصی به مسابقات مختلف بفرایند و بخشی دیگر برعهده فدراسیون است. مربیان وطنی می توانند تیم ملی را اداره نمایند و به طور قطع بازیکنان از آن ها حرف شنوی خواهند داشت. باید تعامل 2 طرفه باشد و فدراسیون نیز از مربیان وطنی حمایت کند. درباره مشاور خارجی نیز من نمی دانم فدراسیون با چه کسی مذاکره نموده است.

او در مورد اضافه شدن ولاسکو به تیم ملی بیان نمود: ولاسکو دانش خوبی دارد، اما این نکته را باید بگویم که هیچ خارجی ای در هیچ سطحی بیشتر از ما دلش برای والیبال ایران نمی سوزد بنابراین اگر هر فرد خارجی به عنوان مشاور به تیم ملی اضافه شود، بخشی از ذهنش درگیر مسائل اقتصادی می شود. شاید مربی خارجی درظاهر بگوید دلش با تیم ملی است، اما همواره مسائل اقتصادی وجود دارد. می توانیم از خارجی ها کوتاه مدت یاری بگیریم تا به سود والیبال کشورمان شود.

عضو هیئت رئیسه فدراسیون والیبال درباره حواشی اخیر بین ملی پوشان و سرمربی تیم گفت: ممکن است شائبه هایی به وجود بیاید و سال های گذشته نیز این اتفاقات رخ می داد. باید تحمل سرمربی ایرانی بالا باشد و همه به هم یاری کنیم. کاپیتان تیم رابط بین سرمربی و بازیکن است و سرمربیان با کاپیتان ها حتی در مورد ترکیب تیم مشورت می نمایند. بازیکن باید سرمربی را قبول داشته باشد و به تصمیمات او احترام بگذارد.

افشاردوست در انتها گفت: شاید حق با بازیکن باشد، اما مربی وقتی در غالب تیم قرار می گیرد باید صحه صدر داشته باشد تا اتفاقی رخ ندهد. سعید معروف در ملاقات با کره جنوبی زرنگی خاصی نشان داد و خودش را به مصدومیت زد. همین موضوع سبب شد تا فرایند بازی برشود و بازی به سود ما تمام شود. این نشان می دهد که این بازیکن شعور فنی بالایی دارد و سرمربی از آن مشورت می گیرد. بازیکن هم باید حق و حقوق خودش را بداند تا مشورت تبدیل به دخالت نشود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "افشاردوست: حداقل باید در لیگ ملت ها یک مدال می گرفتیم، هیچ خارجی ای بیشتر از ما دلش برای والیبال ایران نمی سوزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افشاردوست: حداقل باید در لیگ ملت ها یک مدال می گرفتیم، هیچ خارجی ای بیشتر از ما دلش برای والیبال ایران نمی سوزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید