تورلیدر روانشناس آرزوهای گردشگران است

به گزارش وبلاگ حرفه گرگان، میراث آریا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده و گزارشات منتشر شده، تورلیدر روانشناس آرزوهای گردشگران است.

تورلیدر روانشناس آرزوهای گردشگران است

جلال شیراوند متولد 1368، ساکن استان لرستان و شهر خرم آباد است. او دارای مدرک کارشناس ارشد برنامه ریزی و توسعه توریستی است و تا به امروز عهده دار تورهای توریستی زیادی بوده و به وسیله ارتباط با دفاتر توریستی استان های اصفهان، تهران، خوزستان و… نقش اساسی را در ترغیب و عزیمت گروه های توریستی به استان لرستان داشته است. خوشبختانه در این راستا پیروز بوده و توانسته بسیاری از مقاصد توریستی استان لرستان را معرفی کند. این جوان خوش اخلاق و فعال لرستانی طبیعت زیبا و مردم خونگرم لرستان را مشوق شغل خودش می داند و در پاسخ به سؤالات ما بیان می نماید چقدر برای شغلش برنامه و اهداف خوبی دارد.

تورلیدری به چه معناست؟

براساس مقاله تورلیدر روانشناس آرزوهای توریستان است باید بدانید که تورلیدر کسی است که سرپرستی و مدیریت اجرایی یک برنامه سفر را بر عهده دارد. تورلیدر تصمیم گیرنده نهایی هر سفر خواهد بود و تمام مسئولان اجرایی دیگر ازجمله راننده، پشتیبان های فنی، لیدرهای محلی و…زیر نظرش عمل می نمایند. لیدر علاوه بر قدرت تصمیم گیری، باید مورد تایید همه اعضای یک گروه باشد که قدرت مدیریت، اطلاعات و سابقه او این کاریزما را به وی می دهد.

ساعات کاری شما چگونه است؟

براساس مقاله تورلیدر روانشناس آرزوهای توریستان است باید بدانید که در بسیاری از موارد راهنمای تور شغلی پاره وقت برای افراد است و در کنار آن شغل دیگری نیز دارند. تنها تعدادی از راهنمایان تور هستند که به صورت تمام وقت کارکرده و از این راه تمام هزینه های زندگی خود را تأمین می نمایند.

ویژگی های یک تورلیدر خوب چیست؟

اولین ویژگی یک تورلیدر خوب برقراری ارتباط با همه افراد در هر سن و موقعیتی است؛ و در وهله بعد داشتن اعتمادبه نفس، صبر و مسئولیت پذیری، رفتار مؤدبانه دانش کافی در حوزه جغرافیا و مکان های تاریخی و آشنایی با فرهنگ های مختلف، آشنایی با یک یا چند زبان خارجی، آگاهی از مسائل ایمنی در سفر، توانایی حفظ آرامش در شرایط اضطراری و توان بدنی خوب، از ابتدا تا انتهای سفر مسافران را به حال خود رها نکند، آشنایی با گویش ها و لهجه های منطقه ها مختلف، توان توصیف مکان های تماشای، دارا بودن خلاقیت گفتاری و فن بیان لازم و بعلاوه مدیریت مناسب هزینه و مخارج تور از عمده خصوصیات یک تورلیدر پیروز است.

از چه طریقی وارد حرفه تورلیدری شدید؟

از آنجایی که رشته تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشدم مرتبط با این حرفه بود و از زمان نوجوانی به سمت طبیعت و تماشا جاذبه های توریستی لرستان کشش داشتم به شغل لیدری علاقمند شدم. سال 94 دوره های آموزشی لیدری را تهران پشت سرگذاشتم و پیروز شدم به عنوان اولین لیدر دارای کارت شناسایی در این استان وارد این عرصه شوم؛ و البته پیش از زمان دریافت کارت هم چون رشته تحصیلی ام توریستی بود، کم و بیش تور اجرا می کردم اما اولین توری که با مسئولیت اجرا کردم سال 90 بود.

عمده فعالیت شما چند سال و چگونه بوده است؟

از سال 96 و پس از اتمام دوره کارشناسی به استانم برگشتم و به فعالیت لیدری به صورت حرفه ای ادامه دادم. با توجه به اینکه استان ما پتانسیل بسیار بالایی به منظور جذب توریست داشت و مرکز طبیعت ایران هست و اینکه شاخه طبیعت گردی که از شاخه های مهم توریستی تلقی می شود هواداران زیادی دارد و با توجه به مطالعاتی که داشتم عمده فعالیت خودم در اجرای تورهای طبیعت گردی و ورود توریستان سایر استان ها به لرستان معطوف کردم. با علم به اینکه ورود هر توریست به استان ما می تواند مقداری سرمایه را به استان ما وارد کند، برنامه مای سفرهای مختلف را تهیه کردم و به دفاتر توریستی استان های اصفهان، تهران، خوزستان و… ارسال کردم و خوشبختانه توانستم گروه های زیادی را به استان زیبای لرستان دعوت کنم بسیاری از مقاصد توریستی مرکز طبیعت ایران را معرفی کنم.

آیا در این راستا رقابت یا الگویی هم داشتید؟

بله. صدالبته که پیش از ما بزرگان و پیشکسوتانی بودند که بیشتر به صورت گروه های توریستی در داخل استان اقدام به فعالیت توریستی کردند و ضمن احترام به همه این عزیزان که عمده فعالیت هایشان تور توریستی به صورت سنتی برای هم استانی ها در داخل استان بوده است، ما هم سعی کردیم یک راه نوتر به منظور ورود توریستان از سایر استان ها باز کنیم. و باید توجه داشت، هر توریست از استانی دیگر به استان ما سفر می نماید و با هزینه هایی که دارد به رشد توریستی و رونق مالی در استان ما یاری می نماید.

کدام منطقه ها توریستی برای مردم لذت بخش تر است؟

شغل لیدری بسیار حساس هست و باید مانند یک روانشناس دنبال چرایی ماجرا بگردی. مسلماً مقصد یک شهروند تهرانی که در ازدحام جمعیت زندگی می نماید با مقصد کسی که در سکوت و آرامش طبس قرار گرفته است، فرق دارد. کسی که تهران زندگی می نماید بیشتر سراغ جاهای بکر و جاهایی که توأم با آرامش است می شود اما توریست طبسی ترجیح می دهد یک جای شلوغ را برای تنوع انتخاب بکند. بعلاوه یک لرستانی دوست دارد، جاه هایی را بیند که تا به امروز ندیده است، مثل دریا، کویر. مسلماً دریا و کویر برای یک شهروند لرستانی مجذوب کننده تراست تا آبشار و دره، چرا که در استان خودش زیباترین آبشارها و دره ها را دیده است. به عنوان مثال کویر مصر برای یک کاشانی مجذوب کنندهیت زیادی ندارد، چون کاشان خودش کویر مرنجاب و ابوزید را دارد.

براساس مقاله تورلیدر روانشناس آرزوهای توریستان است باید بدانید که در توریستی، توریست دنبال تجربه نو است. باید در این کار و شرایط استان و اقلیم توریست غرق شوی تا بتوانی یک مقصد مجذوب کننده را برای او انتخاب کنی.

مسائل و موانع شغل تورلیدری چیست؟

بنده به شغل لیدری لقب یتیم مشاغل ایران را داده ام، زیرا مسائل زیادی دارند و اگر تک به تک بشمارم از حوصله شما خارج است اما عمده مسائل ما شامل این وارد است: فصلی بودن شغل لیدری، نبود پوشش بیمه تأمین اجتماعی، استرس و مسئولیت زیاد، نبود ثبات شغلی، حساسیت بسیار بالا، نداشتن ساعت کاری معین، و ورود خیل تورلیدرنماها و افراد غیرمجاز در اجرای تور.

چه انتظار و خواسته ای از مسئولان دارید؟

شغل تورلیدری زیر نظر اداره کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی قرار گرفته است و با اینکه این شغل در استان ما نوپاست اما خوشبختانه با یاری این عزیزان داریم رو به جلو حرکت می کنیم و عملکرد رضایت بخشی داریم. به عنوان یک لیدر توریستی تحت پوشش قرار دادن بیمه تامین اجتماعی برای تورلیدرها است و برای فصلی بودن شغل ما فکری چاره ای بیندیشند مانند برگزاری رویدادها و جشن مای خاص که بتوانیم در ایامی که کمتر توریست به استان ما می نماید آنها را ترغیب به سفر کنیم. چون شغل لیدری نیازمند اطلاعات بروز است، به صورت مستمر دوره مای آموزشی برگزار نمایند. استفاده از لیدرها و راهنمایان توریستی در کنار جاذبه های توریستی است. برخورد سریع و جدی با تورهای و لیدرهای غیرمجاز و نیز تشکیل انجمن حرفه ای راهنمایان توریستی است.

عایدی این شغل چگونه است؟

آمار دقیقی از اندازه حقوق و عایدی راهنمای تور در دسترس نیست و مسائل متعددی در حوزه حقوق و عایدی راهنمایان تور وجود دارد. راهنمایان توری که در آژانس های مسافرتی مشغول به کار هستند، استخدام رسمی نبوده و حقوق کمی دریافت می نمایند. نرخ حقوق آنها در مقایسه با راهنمای تور در کشورهای دیگر، بسیار کمتر است. بیشتر راهنمایان توریستی به صورت پاره وقت و در زمان های اوج سفر به این کار مشغول بوده و برای امرارمعاش خود شغل دیگری نیز دارند. تعداد اندکی هستند که تنها از راه شغل راهنمای توریستی، هزینه های زندگی خود را تأمین می نمایند.

چه توصیه ای برای آن دسته از افراد که علاقمند به حرفه تورلیدری هستند، دارید؟

درصورتیکه شما توانایی خوبی در برقراری ارتباط با مردم دارید و آدم صبوری هستید و از سفر لذت می برید اما سفری که مسئولیت همه افراد با شماست و توانایی کنترل استرس خودتان رادارید و قدرت صبر و تحمل بالایی دارید، شغل لیدری برترین شغلی است که می توانید به عنوان شغل دوم داشته باشید و تأکید می کنم این شغل بیشتر از هر چیزی عشق و علاقه را می طلبد اگر شما عشق و علاقه کافی به این کار نداشته باشید مطمئن در کمترین زمان ممکن بی خیال این حرفه خواهید شد اما وقتی که با عشق و علاقه وارد این حرفه شوید باوجود تمام مسائل و استرسی که دارد برای شما لذت بخش خواهد بود.

در سرانجام هر سخن یا ناگفته ای دارید بیان کنید؟

از شما که شغل و حرفه ما را برای مصاحبه انتخاب کردید و پای حرف ها و درد دل های ما نشستید بی نهایت تشکر می کنم و شاید برای اولین بار بود که یک خبرنگار شغل تورلیدری در استان ما را به این زیبایی بررسی کرد.

از اداره کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی استان هم تشکر می کنم و باید توجه داشت برای ورود اصولی توریست و توریستی پایدار در استان زیبای ما باید ارگان های دیگری مانند شهرداری، اماکن، اتاق بازرگانی، هدایت و رانندگی و…پای کار بیایند و جلساتی متعددی با متولیان توریستی داشته باشند تا انشالله به دستاوردهای خوبی برسیم و درنهایت آرزو دارم، قصه تلخ کرونا و محدودیت های این ویروس منحوس تمام شود. همیشه حال دل هموطنانم خوب باشد و روزهای خوبی را پیش رو داشته باشند.

منبع: همگردی

به "تورلیدر روانشناس آرزوهای گردشگران است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تورلیدر روانشناس آرزوهای گردشگران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید