حمید فرخ نژاد: هیچ یک از ما بجزسینما شغلی نداریم

به گزارش وبلاگ حرفه گرگان، تهران (پانا) - حسین انتظامی، رییس سازمان سینمایی در ششمین روز جشنواره جهانی فیلم فجر،بازدیدی از این رویداد داشت و همچنین در این روز نشست میجر با حضور حمید فرخ نژاد بازیگر فیلم و دیگر عوامل برگزار گردید.

حمید فرخ نژاد: هیچ یک از ما بجزسینما شغلی نداریم

طبق گزارش رسیده ، احسان عبدی پور، نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی میجر در نشست خبری این اثر مطرح نمود: میجر دکوپاژ به غایت ساده ای دارد و سهم نویسنده از این فیلم، بیشتر از کارگردان آن است.

نشست خبری فیلم سینمایی میجر، امروز دوشنبه 10 خرداد، در گذر اجتماعات پردیس سینمایی چارسو، در طبقه هفتم برگزار گردید.

احسان عبدی پور، نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی میجر در نشست خبری این فیلم بیان نمود: واضح است که نویسنده در این فیلم بیشتر سازنده است تا کارگردان، چرا که میجر دکوپاژ به غایت ساده ای دارد و از منظر کارگردانی تنها در طراحی کاراکتر می تواند نقش هایی داشته باشد.

در ادامه، محمود کلاری مدیر فیلمبرداری این اثر سینمایی بیان نمود: من تجربه همکاری در یک فیلم را با احسان عبدی پور داشته ام و آن میجر است. این فیلم، تجربه متفاوتی برای من از باب شناخت احسان عبدی پور بود که فرد بسیار دوست داشتنی و دوست خوبی است. حمید فرخ نژاد نیز از دوستان قدیمی من است و به دعوت او در این کار حاضر شدم.

او درباره رنگ و نور و تونالیته غالب زرد در میجر شرح داد: این فیلم به لحاظ استاتیک بسیار ساده پرداخت شده است و شاید پرداخت رایج سینماتوگرافی را ندارد، بلکه سعی شده، همه چیز واقعی باشد و اگر زیبایی و جذابیتی در کلیت فیلم است، به جغرافیای بوشهر و ویژگی های آن برمی گردد.

فروغ قجابگلی، بازیگر میجر نیز شرح داد: وقتی فیلم نامه را خواندم، نقشم را بسیار دوست داشتم. از تهیه کنندگی حمید فرخ نژاد و محمود کلاری، به عنوان مدیر فیلمبرداری در این کار بسیار شادمان بودم. همه عوامل پشت صحنه دست به دست هم دادند تا کار خوبی شکل بگیرد.

حمید فرخ نژاد بیان نمود: این سومین فیلم من به عنوان تهیه کننده است. خاستگاه فیلم که بوشهر بود و حضور احسان عبدی پور، دو دلیل اصلی من برای پذیرفتن تهیه کنندگی فیلم است. احسان عبدی پور را از دوران دانشجویی اش می شناسم و نبوغ زیادی دارد. همچنین شخصیت او و خانواده اش و دِینی که ما همواره نسبت به زادگاه خود و جنوب داریم، باعث شکل گیری این همکاری شد. متأسفانه جای این جنس آثار، در سینما مهجور است. بیشترِ آثار به تهران محدود می شوند تا فروش داشته باشند اما بضاعت و ظرفیت شهرستان ها در ساخت آثاری درخور، معمولاً مورد توجه قرار نمی گیرد.

او اضافه کرد: هیچ یک از ما به جز سینما، شغلی نداریم و گاهی مجبوریم در بعضی از فیلم ها بازی کنیم تا پول باقی مانده از آن ها را در کارهایی مثل میجر که باب میل مان است، سرمایه گذاری کنیم.

این بازیگر سینما مطرح نمود: سینما این روزها بیشتر با تجارت و میزان بازگشت سرمایه تعریف می گردد. یک بازیگر صاحب اسم و رسم، ترجیحاً همواره کار را نجات نمی دهد، بلکه بازیگر درست، این هدف را محقق می نماید. نظیر بازیگران خوب این فیلم که با سوژه درست و فهم و درک کارگردان نتیجه خوبی را رقم زدند.

فرخ نژاد ادامه داد: متأسفانه، سینمای ما در حال حاضر، سینمای نام هاست. من وقتی به کارنامه کاری ام برمی گردم، می دانم گاهی مجبور بوده ام، فیلم هایی بازی کنم تا بتوانم این جنس فیلم ها را بسازم و به احسان گفته ام اگر این فیلم فروش رفت، فیلم بعدی را می سازیم.

عبدی پور بیان نمود: یادم است وقتی دانشجو بودم، در حد 400 تومن داشتم و در کلاس محمود کلاری ثبت نام کردم و بیش از هر دانشی، منتظر بودم که او را ببینم . مادرم همواره تیتراژها را که می دید، می گفت: احسان کی با محمود کلاری کار می کنی؟ و حالا این همکاری رخ داد.

او درباره آشنایی اش با حمید فرخ نژاد نیز گفت: در سال های دانشجویی ام فیلم نامه ای به یک بازیگر دادم که با او همکاری کنم و این بازیگر حمید فرخ نژاد است و الان کنارم نشسته است و با این عزیزان در فیلم بسیار به من خوش گذشت. من عاشق زمان های پرت بین پلان ها بودم تا با محمود کلاری حرف بزنم.

عبدی پور مطرح نمود: من بسیار متأثر از سهراب شهید ثالث و امیر نادری هستم و یادم هست یک هفته که مرور فیلم های شهید ثالث بود، با سختی خودم را از بوشهر به تهران رساندم.

کلاری نیز درباره استفاده از لوکیشن های بکر بوشهر و شهرهایی غیر از تهران، در ارتقای زبان بصری سینما مطرح نمود: بسیاری از مناطق ایران جذابیت های بصری خود را دارند، بوشهر نیز بسیار جذاب و نمونه ای استثنایی است. من سه بار به آنجا سفر نموده بودم و هیچ مرتبه ای مثل این بار که با تغییراتی نسبت به سفرهای قبلی من همراه بود، جزئیات را ندیده بودم. ذات شهر و منطقه بوشهر، هنوز حفظ شده است. به ویژه این که احسان همه بخش های آن را می شناخت و از کوچه هایش خاطره دارد، قضیه فرق می کرد. برای من فیلمبرداری در بوشهر مثل یک جریان مکاشفه بود و تجربه ویژه ای نیز به دست آمد. نمی خواستیم به دنبال پرداخت های مرسوم باشیم، اگرچه سینما تعریف خاص خود را دارد، اما سعی کردیم، در زیبایی ذاتی این منطقه دخل و تصرف نکنیم تا انرژی اش حفظ و همانطور به مخاطب منتقل گردد.

عبدی پور در ادامه نشست خبری درباره ایده فیلم گفت: داستان این فیلم واقعی رخ داده بود. فردی در خانه مان بود که در تماسی به واقعه ای که در زیر پوست شهر اتفاق می افتاد، اشاره نمود و همان جا قصه فیلم برایم شکل گرفت.

فرخ نژاد، تهیه کننده و بازیگر میجر نیز اعلام نمود: از همه دوستانی که برای ساخته شدن این فیلم همراهی کردند، تشکر می کنم. از مردم خوب و شریف بوشهر و خانواده احسان، علیرضا تابش و بنیاد سینمایی فارابی تشکر می کنم. قدردان همه عوامل و بازیگران هستم که در این فیلم باعشق حضور داشتند. همچنین از محمدمهدی عسگرپور دبیر سی وهشتمین جشنواره دنیای فیلم فجر نیز تشکر می کنم که برخلاف سایر همکارانشان ترسی از حضور فیلم در جشنواره نداشتند.

حسین انتظامی :ثبت در فیاپف نشان دهنده اعتبار جشنواره دنیای فجر است

رئیس سازمان سینمایی معتقد است که ثبت جشنواره دنیای فیلم فجر در فهرست جشنواره های مورد تأیید فیاپف نشان داد که این جشنواره معتبر است و حرف هایی که درباره این جشنواره می زدند، بی مبنا بود.

حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی، عصر روز دوشنبه 10 خرداد به پردیس چارسو محل برگزاری سی وهشتمین جشنواره دنیای فیلم فجر آمد و در جریان برگزاری این جشنواره نهاده شد.

رئیس سازمان سینمایی در گفت وگویی درباره انتقاداتی که نسبت به برگزاری جشنواره ها در ایام کرونایی مطرح شده است، بیان نمود: سازمان سینمایی نمی تواند معطل انتقاداتی گردد که نتیجه آن تعطیلی سینماست. وقتی پدیده ای مانند کرونا در دنیا رخ می دهد و فراگیر می گردد، اولین و راحت ترین واکنش این است که کاملاً منفعلانه رفتار و همه چیز را تعطیل کنیم، درحالی که سینما زنده است؛ همچنان که جامعه زنده است.

او اضافه کرد: بنابراین ما در سازمان سینمایی به این نتیجه رسیدیم که جشنواره ها را باتوجه به کارنمودهایی که دارند و باتوجه به اقتضای روز کرونا در یک زیست کرونایی برگزار کنیم. ازهمین رو، این پنجمین جشنواره ای است که برگزار گردید. در همین ایام کرونایی؛ اول جشنواره فیلم های بچه ها و نوجوانان و در ادامه جشنواره فیلم کوتاه تهران، جشنواره سینما حقیقت، بخش ملی جشنواره فیلم فجر برگزار گردیدند و الان جشنواره دنیای فیلم فجر در حال برگزاری است.

انتظامی در ادامه بیان کرد: هر جشنواره ای پایه هایی دارد که عبارت است از رقابت، نمایش، بازار، آموزش و برنامه های جانبی. پس با فراگیری این بیماری بسته به شرایط روز کرونا، طراحی مناسب آن ایام انجام شد، به این صورت که در جشنواره ای که زمینه نمایش وجود داشت، نمایش ها برقرار شد و ... همان طور که عرض کردم ما در مقابل سینمای ایران و کوشش هایی که سینماگران متحمل می شوند، مسئول هستیم و نمی توانیم جشنواره ها را، که یکی از اصلی ترین کارویژه های آن ها رقابت، دیده شدن آثار و انگیزه آفرینی است، تعطیل کنیم. خوشبختانه همچنان که می بینید استقبال از جشنواره چه در بخش نمایش و چه در بخش حضور آثار، قابل تأمل است.

در خاتمه، رئیس سازمان سینمایی درباره مهم ترین تجربه برپایی این جشنواره گفت: زحمات و کوشش هایی که در طول چند سال برای این جشنواره کشیده شد، به ثمر نشسته است. بنابراین زحمات همه مدیران در همه ادوار قابل تقدیر است و این جشنواره بالاخره توانست در فیاپف ثبت گردد، از این جهت نشان داد که جشنواره دنیای فیلم فجر معتبر است و آن حرف هایی که درباره این جشنواره می زدند، بی مبنا بود.

منبع: خبرگزاری پانا

به "حمید فرخ نژاد: هیچ یک از ما بجزسینما شغلی نداریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمید فرخ نژاد: هیچ یک از ما بجزسینما شغلی نداریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید