خبرنگاران مونسان: نیازمند حمایت از گردشگری به عنوان اقتصاد نوظهور هستیم

به گزارش وبلاگ حرفه گرگان، تهران - خبرنگاران- وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: نظام برنامه ریزی کشور باید گردشگری را به عنوان اقتصاد نو ظهور حمایت کند.

خبرنگاران مونسان: نیازمند حمایت از گردشگری به عنوان اقتصاد نوظهور هستیم

به گزارش خبرنگار فرهنگی وبلاگ حرفه گرگان علی اصغر مونسان شامگاه سه شنبه در برنامه پایش شبکه یک سیما با اشاره به اینکه شیوع کرونا بر گردشگری در سطح جهان تاثیر زیانباری داشته است گفت: شیوع کرونا در کشور ما نیز در شرایطی آغاز شد که گردشگری روزهای خوبی را سپری می کرد. و در سالهای 96 97 و 98 رشد مطلوب گردشگری داشتیم.

وی با بیان اینکه مدل های جدیدی از گردشگری همچون طبیعت گردی و اکوتوریسم در سال های اخیر در کشور ما رایج شد گفت: بوم گردی و بوتیک هتل، گردشگری کشاورزی و معدن نیز از جمله مدل های جدید در اماکن گردشگری بود که طرفداران زیادی پیدا کرده بود.

مونسان افزود: گردشگری معدن از جمله برنامه های پیش روی وزارت میراث فرهنگی بود همچنین بازدید از نیروگاه های پارس جنوبی از جمله برنامه های پیش روی ماه برای علاقمندان بود. وی افزود: درصد استفاده از تمام ظرفیت گردشگری کشور برای جذب هر چه بیشتر گردشگر بودیم. که مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته بود.

وزیر گردشگری از رشد گردشگری خارجی در سال 2019 خبر داد و گفت: از سوی سازمان جهانی گردشگری، ایران به عنوان دومین کشور دارای سرعت رشد گردشگری خارجی در جهان انتخاب شد.

وی درباره گردشگری مذهبی گفت: گردشگری مذهبی در ایران دارای تنوع شده بود. یعنی گردشگرانی که برای زیارت اماکن متبرکه به ایران می آمدند از مراکز درمانی و سلامت و تفریحی نیز بهره می گرفتند که ارز خوبی وارد کشور می کردند.

تنوع گردشگری مذهبی

مونسان گفت: پیش از این گردشگران مذهبی حدود 300 دلار در ایران خرج می کردند که با تنوع این گردشگری و گرایش آنها به گردشگری سلامت و تفریحی این 300 دلار به هزار دلار افزایش یافت.

وی گفت: بر اساس آمار سازمان جهانی گردشگری و بانک مرکزی ایران، سهم گردشگری از جی دی پی، 11/7 اعلام شده بود. که نسبت به آمارجهانی رشد خوبی است. البته به نسبت ظرفیت گردشگری و تاریخی ایران می تواند بیش از این مقدار باشد.

مونسان درباره اشتغال گفت: سهم گردشگری از اشتغال در آمار جهانی 10 درصد و در ایران بیش از 7 درصد است.

وی افزود: نظام برنامه ریزی کشور باید گردشگری را به عنوان اقتصاد نو ظهور حمایت کند، زیرا این اقتصاد مردم پایه است و بخش گردشگری با اندک حمایت می تواند دستاوردهای بزرگ داشته باشد. به عنوان مثال برای ایجاد هر شغل در حوزه گردشگری و یا صنایع دستی نیاز به 50 تا 100 میلیون تومان پول است. اما در بخش صنعت برای ایجاد هر شغل نیاز به 500 تا 1 میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه مشاغل حوزه های مرتبط با گردشگری و صنایع دستی بسیار پایدار است، گفت: اگر مسئله ای به عنوان همه گیری کرونا وجود نداشت این نوع مشاغل با بحران هایی همچون تحریم به هم نمی ریخت. گردشگری در سال 98 با وجود مسائل داخلی و بحران های منطقه ای رشد بی نظیر تجربه کرد.

بودجه میراث دو برابر شد

مونسان با اشاره به 32 هزار اثر ثبت ملی و 24 اثر ثبت جهانی و یک میلیون سایت تاریخی شناخته شده گفت: سال گذشته تنها 180 میلیارد تومان بودجه برای حوزه میراث فرهنگی دریافت کردیم. اما در حدود 2 هزار پروژه بازسازی با سرمایه گذاری بخش خصوصی در حال انجام است. اگر سرمایه گذاری مردم در این حوزه اتفاق نمی افتاد شاهد آسیب ها و اخبار بدی در حوزه میراث فرهنگی بودیم.

وزیر میراث فرهنگی افزود: این میزان بودجه برای حفاظت از موزه ها که اشیا 10 هزار ساله در آن نگهداری می شود کافی نیست. البته طی سال های گذشته بودجه ما دو برابر شده است.

مونسان گفت: در ابتدای شیوع کرونا در بسیاری از کشورها با بستن مرزها گردشگری تقریباً به صفر رسید اما پس از آن با مهار این بیماری و فروکش کردن آن در برخی ازکشورها بخصوص آنهایی که گردشگری در آن سهم مهمی از اقتصاد را داشت رشد کرد.

وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی با اشاره به کارکردهای مختلف گردشگری گفت: گردشگری به جز کارکرد اقتصادی کارکردهای فرهنگی و اجتماعی نیز دارد، نشاط اجتماعی یکی از از فواید گردشگری و سفر است.

گردشگری حمایت نشود، نابود می شود

وی افزود: اگر این میزان تعطیلی برای اماکن گردشگری در کشور ادامه پیدا کند تاسیسات گردشگری کشور نابود خواهد شد و قابلیت برگشت نخواهد داشت.

وی در خصوص راه حل برون رفت از این بحران گفت: قرار است طی هفته گذشته آینده با وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در خصوص گردشگری و سفر جلسه ای ترتیب دهیم. یکی از موارد مطرح در این جلسه بازگشایی گردشگری خارجی در قالب گردشگری گروهی با حفظ شیوه نامه های بهداشتی است.

مونسان یکی دیگر از موارد قابل طرح در جلسه آینده با وزیر بهداشت را بازگشت گردشگری داخلی امن و مسئولانه دانست و گفت: حجم سفر بی قاعده مد نظر ما و همچنین وزارت بهداشت نیست. آنچه مد نظر ما است سفر با رعایت تمام شیوه نامه های بهداشتی و توزیع سفر در تمام ظرفیت گردشگری است.

رشد 50 درصدی تاسیس هتل در دولت تدبیر و امید

وی گفت: تا قبل از دولت تدبیر و امید 998 هتل تاسیس شده بود اما در این دوران 497 هتل به این تعداد اضافه کرده شد، و تعداد بوم گردی ها از صفر به بیش از 2000 بوم گردی رسیده ایم.

وی با بیان اینکه تا به امروز عادت کرده ایم تمام اقتصاد را به نفت و صنعت و کشاورزی محدود کنیم، گفت: گردشگری در بسیاری از کشورها از جمله کشورهای در حال توسعه میانبری برای توسعه اقتصادی است. حتی کشورهایی که جزء کشورهای توسعه یافته نیز هستند گردشگری را در اولویت اقتصادشان قرار می دهند.

مونسان گفت: تمام فرایندهای مجوز مربوط به وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی در بستر الکترونیکی قرار گرفت و مجوزها تنها برای کنترل و نظارت بر کیفیت ها است.

وی با اشاره ظرفیت بی نظیر در حوزه گردشگری در کشور گفت: در این حوزه تنها سرمایه گذاری اندکی برای زیر ساخت ها است که باید از آن استفاده کنیم.

وی افزود: درآمدهای حاصل از گردشگری همانند درآمدهای نفت به صورت مستقیم وارد خزانه دولت نمی شود این درآمدهای حاصل از گردشگری از طریق فعالان این حوزه وارد بازار و اقتصاد می شود. می توان نتیجه گرفت که بخشی از مسائل ارز کشور در بازار ناشی از نبود گردشگر خارجی است. الان به دلیل نبود آن خلا آن به چشم می آید.

گذر صنایع دستی در تهران عملیاتی نشد

وی درباره گذر صنایع دستی در خیابان استاد نجات الهی گفت: سال گذشته به همراه شهردار تهران افتتاحیه برای پنجشنبه یا جمعه با دار شدن خیابان استاد نجات الهی و فروش صنایع دستی از سوی هنرمندان این حوزه برگزار کردیم که اجرایی نشد، ظاهراً صنوف اعتراضاتی در این خصوص داشتند و این پروژه عملیاتی نشد. این تجربه جهانی است ضربه ای به این سن او وارد نمی شود.

مونسان درباره سند راهبردی گردشگری گفت: این سند پس از سالها تدوین شد و برای 17 دستگاه در این سند راهبردی گردشگری وظیفه تعیین شده، این سند پیش از این از 2 سال بررسی های مختلف به صحنه دولت آمد و مورد تصویب هیئت دولت قرار گرفته و طی روزهای گذشته به تمام دستگاه های مربوطه ابلاغ شده است.

وی درباره سند اقدام ملی گردشگری گفت: سند اقدام ملی گردشگری با همکاری سازمان جهانی گردشگری در حال تدوین بود که به موضوع شیوع کرونا برخورد کرد و مدتی تدوین آن متوقف شد کارشناسانه این سازمان قرار است دوباره برای ادامه فرایند تدوین این سند به ایران بازگردند.

رونمایی از سند برند ملی گردشگری در هفته جاری

مونسان درباره سند برند ملی گردشگری گفت: هم اکنون لگوی ملی که همان سیمرغ است تهیه شده و در هفته ملی گردشگری نیز از این سند رونمایی می شود.

مونسان در خصوص شرایط گردشگری در سیستان و بلوچستان گفت:من توجه خاصی به صنعت گردشگری سیستان و بلوچستان دارم و گام های خوبی در جهت رونق گردشگری این استان برداشته شده است.

او گفت: ما در خصوص استرداد اشیای تاریخی نیز کارهای خوبی کردیم و یکی از سردیس های ارزشمند هخامنشی را در همین شرایط تحریمی به کشورمان برگرداندیم.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران مونسان: نیازمند حمایت از گردشگری به عنوان اقتصاد نوظهور هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مونسان: نیازمند حمایت از گردشگری به عنوان اقتصاد نوظهور هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید