دو نرخی شدن سبب نارضایتی گردشگران خواهد شد

به گزارش وبلاگ حرفه گرگان، ایسنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های بدست آمده، دو نرخی شدن سبب نارضایتی گردشگران خواهد شد.

دو نرخی شدن سبب نارضایتی گردشگران خواهد شد

فرید جواهرزاده، رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران در خصوص دو نرخی شدن محصولات توریستی اظهار کرد: ادعای افرادی که مصمم به عملیاتی کردن 2 نرخی شدن هستند این است که رضایت توریستان خارجی را به همراه خواهد داشت. بعلاوه این افراد معتقدند که این دو نرخی شدن به این علت است که توریستان خارجی با نوسانات ارزی رو به رو و در بحث تبدیل ارز دچار مشکل هستند که از این بابت شاید در دام افراد سودجو افتاده و نارضایتی هایی برایشان بوجود آید و در ادامه باعث یک تبلیغ منفی برای کشور گردد.

وی اضافه نمود: دو نرخی شدن سبب نارضایتی توریستان خواهد شد و به نوعی افزایش نرخ هواپیما و هتل ها تنها منافع صنفی را تامین خواهد نمود و در تامین منافع جمعی تاثیری نخواهد داشت. به همین دلیل براساس مقررات کلی دریافت وجه از توریستان داخلی و حتی خارجی باید بر مبنای واحد پول رایج کشور باشد؛ پس دریافت دلار از توریستان مبنای حقوقی ندارد.

عدم تطابق دو نرخی شدن با کدهای اصول حقوق توریستی

این کارشناس توریستی گفت: در اصول حقوق توریستی اصلی به نام کدهای دنیای اخلاق وجود دارد که این کد دنیای عدم تبعیض بین توریستان و شهفرایندان را مدنظر دارد که بحث دو نرخی شدن محصولات توریستی در کشور ما با این اصل در تعارض است.

جواهرزاده گفت: ممکن است در این موضوع بعضی تصور نمایند هزینه ها باید بر مبنای قیمت های دنیای باشد. اگر قرار است هزینه حمل و نقل براساس قیمت های دنیای باشد آیا باقی هزینه ها مانند قیمت سوخت، نیروی انسانی و مواد غذایی نیز به نرخ دنیای است؟ در نتیجه دو نرخی شدن حمل ونقل هوایی موجب آشفتگی و درخواست مشابه سایر کسب و کارها خواهد شد.

وی ادامه داد: برای مثال فروشندگان صنایع دستی، تاکسی ها، رستوران ها و ... نیز ممکن است در خواست نمایند تا محصولات و خدمات خود را دو نرخی نموده و از توریستان خارجی دلار و یورو دریافت نمایند که با این کار دیگر سنگ روی سنگ بند نخواهد شد.

کاهش جذابیت ایران برای توریستان خارجی با بالا رفتن نرخ ها

رئیس انجمن علمی طبیعت گردی ایران اضافه نمود: بنابراین باید به این موضوع توجه کنیم و بدانیم که بطور کلی بالا بردن نرخ ها جذابیت را برای ورود توریست به ایران کاهش می دهد و این موضوع لطمه بزرگی به فرآیند جذب توریست وارد می نماید؛ ما باید توریستی را یک زنجیره ببینیم و این رویکرد را داشته باشیم که محصولات توریستی تنها مخصوص یک صنف نیست و باید منافع جمعی نیز در نظر گرفته گردد؛ به عقیده من یکی از دلایل عدم موفقیت صنعت گرشگری در کشور این موضوع خواهد بود.

جواهرزاده در خصوص ادعای مدیرکل دفتر توسعه توریستی داخلی وزارت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی در پیگیری موضوع دو نرخی شدن محصولات توریستی توضیح داد: صحبت های دکتر فاطمی خشنود نماینده بود و اینکه وزارتخانه پیگیر این موضوع است قدمی مثبت به نظر می آید. اما باید این نگرانی را داشته باشیم که وزارت توریستی به عنوان بخش کوچکی در فرآیند زنجیره تامین توریستی کشور نمی تواند خیلی تاثیر مثبتی بر این زنجیره داشته باشد، البته امیدوارم طی رایزنی هایی به حل و فصل این موضوع بپردازد.

دو نرخی شدن محصولات توریستی در اصطلاح دنیای نوعی راهزنی است

وی ادامه داد: واقعیت این است مبالغی که توریست خارجی برای کالا و خدمات می پردازد باید با مبالغی که سایر شهفرایندان در کشور پرداخت می نمایند، یکسان باشد. در بیشتر کشورهای دنیا اختلاف در پرداخت میان توریست داخلی و خارجی مرسوم نیست؛ البته ممکن است در بعضی از کشورها که مالی شبیه به اقتصاد ما داشته و یا به نوعی با تورم های سرسام آور سروکار دارند از این روش برای جبران هزینه ها استفاده نمایند که کاری نادرست است. در اصطلاح دنیای به این روش راهزنی از توریست خارجی گفته می گردد.

این کارشناس توریستی بیان نمود: زمانی که هرینه ها بالا رود دو نرخی بودن ایجاد می گردد که در حال حاضر نیز این دو نرخی بودن در فروش بلیت های هواپیما وجود دارد که باعث آشفتگی شده است و تفکیک توریست خارجی و داخلی را برای ایرلاین ها بوجود آورده است و این اتفاق باعث می گردد دود این ماجرا به چشم توریستی داخلی رود و فرایندی است که نمیتوان نگاه مثبتی به آن داشت.

جواهرزاده مدعی شد: نباید هزینه های محصولات در داخل یک کشور به نرخ های دنیای ارزیابی گردد، چرا که بخشی از اقتصاد کشور را نمیتوان به نرخ دنیای معادل سازی کرد و باقی اقتصاد به نرخ داخلی باشد، چرا که این امر یک اعوجاج مالی در کشور بوجود خواهد آورد و این نوع نرخ گذاری تابع هیچ منطقی نیست و باعث می گردد هر فردی با سلیقه خود به مشخص نرخ اقدام کند.

سیاست های تشویقی و حمایتی راهکاری برای جلوگیری از دو نرخی شدن

وی در خصوص راهکارهایی برای جلوگیری از دو نرخی شدن ها در صنعت توریستی گفت: برترین راهکار برای جلوگیری از دو نرخی شدن اجرای سیاست های تشویقی و حمایتی از دست اندرکاران توریستی بویژه هتلداران است. برای مثال معافیت های مالیاتی دست اندرکاران توریستی می تواند یکی از روش ها باشد.

جواهرزاده با اشاره به ادعای دو نرخی بودن قیمت بلیت موزه ها در بعضی از کشورها مطرح کرد: این مورد نیز تابع یک چهارچوب علمی است، برای مثال عددی که برای بلیت موزه در نظر گرفته می گردد ثابت است و کاهشی بودن آن مربوط به تخفیفاتی است که شامل حال قشرهای مختلف شهفرایندان می گردد و کاملا با دو نرخی بودن در تضاد است.

وی توضیح داد: موردی که در حال حاضر می تواند بسیار قابل توجه باشد این است که این فرایند دو نرخی شدن در کشور با هشدار کشورهای اروپایی و غربی برای اتباع خود در سفر به ایران همزمان شده است که به عقیده من همزمانی این 2 مورد بسیار خطرناک است که به شدت در آمار توریست ورودی به کشور تاثیر خواهد داشت.

این استاد دانشگاه به انتقاد از وزارت راه و شهرسازی بویژه سازمان هواپیمایی کشوری پرداخت و تشریح کرد: براساس بند مفاد بند 4 سند راهبردی توسعه توریستی، وزارت راه و شهرسازی و سازمان هوایپمایی کشوری موظفند سیاست های حمایتی را در حوزه حمل و نقل مسافری خود با لحاظ سیاست های توسعه ای صنعت توریستی مشخص و اجرا نمایند. در نتیجه روالی که در حال اجرا است در تعارض با این وظیفه قانونی است که بر دوش این نهاد است.

منبع: همگردی

به "دو نرخی شدن سبب نارضایتی گردشگران خواهد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دو نرخی شدن سبب نارضایتی گردشگران خواهد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید