شارژ تلفن همراه با ادرار با کمترین هزینه

به گزارش وبلاگ حرفه گرگان، گروهی از محققان دانشگاه غرب انگلستان (University of the West of England) روشی برای شارژ موبایل با استفاده از ادرار اختراع کردند.

شارژ تلفن همراه با ادرار با کمترین هزینه

به گزارش ایندیپندنت، کلید این پیشرفت، ایجاد سلول سوختی میکروبی نو ام اف سی (MFC) است که مواد آلی -در این مورد، ادرار- را به برق تبدیل می نماید.

ام اف سی ها مملو از باکتری هایی اند که مشخصا طوری رشد داده شده اند که مواد شیمیایی موجود در ادرار را در بخشی از فرایند سوخت وساز طبیعی خود تجزیه نمایند. باکتری ها هنگام مصرف این ماده، الکترون فراوری می نمایند. بار الکتریکی کوچکی که طی این فرایند طبیعی ایجاد می گردد، در ام اف سی ذخیره گردد.

دکتر ایوانیس ایروپولوس، مهندس آزمایشگاه رباتیک بریستول، جایی که این سلول های سوختی آنجا ساخته شده اند، می گوید: هیچ کس برای این کار از قدرت ادرار استفاده ننموده است از این رو، این یک کشف هیجان انگیز است.

زیبایی این منبع سوخت این است که ما به طبیعت نامنظم باد یا خورشید تکیه نمی کنیم. ما در واقع برای فراوری انرژی از زباله استفاده مجدد می کنیم. یکی از محصولاتی که می توانیم از عرضه بی خاتمه آن مطمئن باشیم، ادرار خودمان است.

پس از پردازش ادرار در ام اف سی ها، بار الکتریکی در یک خازن ذخیره می گردد. در اولین آزمایش این اختراع نو، محققان به سادگی یک شارژر تلفن تجاری سامسونگ را به برق وصل کردند و توانستند گوشی را شارژ نمایند.

اگرچه میزان الکتریسیته ای که با این پیل سوختی فراوری شد، نسبتا کم و فقط برای یک تماس تلفنی کافی بود، محققان معتقدند که ممکن است در آینده این دستگاه در حمام ها نصب گردد و به برق رسانی به ریش تراش برقی، مسواک و چراغ ها یاری کند.

این دستگاه تقریبا به مقدار یک باتری ماشین است، اما مهندسان معتقدند که نسخه های بعدی کوچک تر و قابل حمل تر خواهند بود. با توجه به اینکه برای فراوری چنین دستگاه هایی هر پیل سوختی تنها حدود یک پوند هزینه دارد، این می تواند راهی نو و مقرون به صرفه تر برای فراوری برق فراهم کند.

این پژوهش با بودجه عمومی که در اختیار شورای تحقیقات مهندسی و علوم فیزیکی است و بعلاوه با مشارکت بنیاد گیتس (موسسه خیریه ای که بیل گیتس بنیان گذار مایکروسافت آن را اداره می نماید) حمایت اقتصادی شده است و دانشمندان امیدوارند که این فناوری بتواند برای کشور های در حال توسعه مفید باشد.

دکتر ایروپولوس گفت: یکی از [کاربردها]قرار دادن این دستگاه ها در داخل خانه ها است یا می توان از آن در منطقه ها دورافتاده دنیا در حال توسعه استفاده کرد.

پیل های سوختی که ما برای شارژ موبایل استفاده نموده ایم، حدود 50 میلی لیتر ادرار را در خود جای می دهد، اما کوچک ترین سلول هایی که در آزمایشگاه داشته ایم، یک میلی لیتر است؛ بنابراین می توانیم آن ها را بسیار کوچک تر کنیم. هدف ما این است چیزی داشته باشیم که بتوان آن را به راحتی به هر کجا حمل کرد.

این مفهوم آزمایش شده است و کار می نماید. اکنون بر ما است که این فرایند را توسعه دهیم و اصلاح کنیم تا بتوانیم ام اف سی ها را برای شارژ کامل باتری توسعه دهیم.

منبع: فرارو

به "شارژ تلفن همراه با ادرار با کمترین هزینه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شارژ تلفن همراه با ادرار با کمترین هزینه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید