عشایر تولیدکننده بیش از 20 درصد گوشت قرمز هستند، نرخ بیکاری در روستا ها کمتر از منطقه ها شهری

به گزارش وبلاگ حرفه گرگان، مرکز ملی آمار ایران به مناسبت روز ملی روستا و عشایر، گزارشی را منتشر کرد.

عشایر تولیدکننده بیش از 20 درصد گوشت قرمز هستند، نرخ بیکاری در روستا ها کمتر از منطقه ها شهری

به گزارش گروه اقتصادی وبلاگ حرفه گرگان، بر اساس اعلام مرکز ملی آمار ایران، مطابق نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن 1395، نزدیک به 21 میلیون نفر از جمعیت کشور معادل 25.9 درصد در منطقه ها روستایی ساکن هستند. دین 99.7 درصد افراد ساکن در نقاط روستایی اسلام است و 78.5 درصد از افراد جمعیت 6 ساله و بیشتر ساکن در روستا ها باسواد هستند.

بر اساس نتایج طرح آمارگیری از نیروی کار در بهار 1400، نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت 15 ساله و بیشتر در این منطقه ها، 44.5 درصد، نرخ بیکاری 6.4 درصد و شغل اصلی مردمان ساکن در منطقه ها روستایی، کشاورزی است.

همچنین مقایسه نرخ مشارکت اقتصادی و نرخ بیکاری در جوامع شهری و روستایی حاکی از آن است که نرخ مشارکت اقتصادی برای روستاییان 44.5 و عشایر 40.4 است در حالی که نرخ بیکاری هم برای آن ها به ترتیب 6.4 و 9.6 درصد است.

بر اساس نتایج سرشماری عمومی کشاورزی 1393، بیش از 3.5 میلیون بهره برداری کشاورزی که 87.4 درصد از بهره برداری ها را شامل می شود، در نقاط روستایی کشور واقع شده است؛ 92.2 درصد از اراضی کشاورزی کشور شامل 13.6 میلیون هکتار از اراضی زراعی و 1.6 میلیون هکتار از اراضی باغ و قلمستان در نقاط روستایی واقع شده است؛ 60.7 درصد از دام های سبک (گوسفند و بز) و 89.3 درصد از دام های سنگین (گاو، گاومیش و شتر) در روستا ها نگهداری و پرورش داده می شود. اغلب قریب به اتفاق سایر فعالیت های کشاورزی نظیر پرورش ماهی، پرورش طیور، تولید گلخانه ای، پرورش زنبور عسل و پرورش کرم ابریشم در نقاط روستایی کشور انجام می شود.

هرچند حدود 30 درصد جمعیت کشور ریشه عشایری دارند، اما بر اساس نتایج حاصل از ثبت جمعیت عشایر کوچنده کشور در سال 1400، در حال حاضر حدود 1.1 میلیون نفر معادل 1.3 درصد جمعیت کشور جزو جامعه عشایر کوچنده هستند که در قالب 104 ایل و 552 طایفه مستقل در عرصه ای حدود 59 درصد مساحت کشور قلمرو و نفوذ دارند.

بر اساس نتایج حاصل از آخرین سرشماری اجتماعی - اقتصادی عشایر کوچنده کشور در سال 1387، نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت 10 ساله و بیشتر در این منطقه ها 74.2 درصد و نرخ بیکاری 5.4 درصد است. 63 درصد افراد 6 ساله و بیشتر جمعیت عشایر باسوادند.

شغل اصلی عشایر کوچنده دامداری است. این افراد حدود 28 درصد دام سبک (گوسفند و بز) و 4 درصد دام سنگین (گاو، گاومیش و شتر) کشور را در اختیار دارند و تولیدکننده بیش از 20 درصد گوشت قرمز هستند. علاوه بر آن، حدود 35 درصد از صنایع دستی کشور را افراد این جامعه، به ویژه زنان توانمند عشایر تولید می کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "عشایر تولیدکننده بیش از 20 درصد گوشت قرمز هستند، نرخ بیکاری در روستا ها کمتر از منطقه ها شهری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عشایر تولیدکننده بیش از 20 درصد گوشت قرمز هستند، نرخ بیکاری در روستا ها کمتر از منطقه ها شهری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید