همه چیز درباره مصرف قرص سرماخوردگی در دوران شیردهی

به گزارش وبلاگ حرفه گرگان، با رسیدن فصل سرما کم کم سر و کله سرفه، آبریزش بینی، گلودرد، سرماخوردگی و آنفولانزا هم پیدا می گردد. در همین روزها است که به سراغ مصرف داروهای مختلف برای کاهش درد عضلانی و پایین آوردن تب می رویم. اما کار وقتی سخت می گردد که شما یک مادر شیرده باشید و حتی مصرف یک قرص سرماخوردگی ساده هم روی نوزاد شما تاثیر بگذارد. این دوران بسیار حساس است و همواره توصیه می گردد قبل از مصرف دارو یا مواد غذایی خاص حتما با پزشک خود مشورت کنید.

همه چیز درباره مصرف قرص سرماخوردگی در دوران شیردهی

به علت همین حساسیت تصمیم گرفتیم در این مطلب از وبلاگ حرفه گرگان مگ توصیه های پیک متخصص زنان درباره دسته بندی داروها و روش مصرف هر کدام در دوران شیردهی را برای شما بنویسیم تا ببینید مصرف داروهایی مثل قرص سرماخوردگی در دوران شیردهی خطرناک است یا مسئله ای ندارد.

آیا قرص سرماخوردگی در شیردهی مضر است؟

سرماخوردگی بیماری رایجی است که همه ما در فصل سرما حداقل یک بار با آن درگیر می شویم. البته اگر نوزاد تازه به جهان آمده دارید و به او شیر می دهید، این درگیری برای شما سخت تر خواهد بود. به این علت که هرچه مصرف کنید مستقیم وارد جریان خون و شیر شما می گردد و به واسطه شیر وارد بدن نوزاد خواهد شد. پس باید داروهایی مثل قرص سرماخوردگی را با احتیاط بیشتری نسبت به قبل مصرف کنید.

تاثیر قرص سرماخوردگی بر شیر مادر غیرقابل انکار است، ولی در صورت انتخاب دارو با فرمولاسیون مناسب می توانید با خیال راحت هر نوع دارو و قرص سرماخوردگی را در دوران شیردهی هم مصرف کنید. اگر می خواهید آب نبات، پاستیل یا داروی گلو درد برای غرغره کردن خریداری کنید حتما مواد تشکیل دهنده آن را آنالیز کنید.

وجود پوویدون-یدین در این داروها باعث افزایش یُد در شیر مادر می گردد و اندازه زیادی از آن به راحتی روی تیروئید نوزاد تاثیر می گذارد. بعلاوه از مصرف داروهای سرماخوردگی حاوی الکل خودداری کنید. دقت کنید که در ترکیبات داروهای خواب آور و برخی از مسکن ها هم الکل وجود دارد.

این نکته را هم از قلم نیاندازید که داروهای سرماخوردگی قوی می توانند به راحتی به بدن نوزاد منتقل شوند. داروهایی که مصرف 1 یا 2 دوز از آن ها می تواند سرماخوردگی را برطرف کند در این دسته جای می گیرند و به علت دوز بالایی که دارند به اندازه زیادی به شیر منتقل می شوند. پس حتما قبل از آغاز مصرف هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید.

داروهای مجاز سرماخوردگی در شیردهی

  • سودوافدرین
  • فنیل افرین
  • لوراتادین
  • فکسوفنادین
  • ایبوپروفن
  • استامینوفن
  • ناپروکسن سدیم
  • دکسترومتورفان

چند داروی مجاز دیگر در دوران شیردهی

حالا که درباره مصرف شربت و قرص سرماخوردگی در دوران شیردهی صحبت کردیم بد نیست با چند داروی پر مصرف دیگر و تاثیر آن بر نوزاد شیرخوار هم آشنا شویم.

داروهای مسکن و تب بُر مناسب دوران شیردهی

در این بخش با چند داروی مناسب برای استفاده در دوران شیردهی آشنا می شوید.

ایبوپروفن

در صورت مصرف ایبوپروفن اندازه کمی از آن، یعنی حدود 0.06٪، وارد شیر مادر می گردد. این اندازه از میزان تجویزی برای نوزادان بسیار کمتر است. پس اگر در دوران شیردهی هستید و احتیاج به مسکن دارید اولویت اول شما در انتخاب مسکن باید ایبوپروفن باشد. فقط از قلم نیاندازید مصرف 3.2 گرم در روز برای شما مجاز است و نباید از این حد فراتر بروید. ادویل، نوپرین و موترین از دیگر نام های تجاری این دارو هستند.

استامینوفن

این مسکن هم به اندازه بسیار ناچیزی از بدن مادر به شیر منتقل می گردد که میزان آن از دوز تجویزی برای نوزادان خیلی کمتر است. دقت کنید که در صورت احتیاج به مصرف استامینوفن، روزانه بیشتر از 4 گرم دریافت نکنید. تیلنول نام دیگر استامینوفن است.

ناپروکسن

مصرف این دارو در مادران شیرده کمتر از 2 داروی قبلی مورد مطالعه قرار گرفته اما ظاهرا مصرف آن به نوزاد آسیبی وارد نمی نماید. با این حال باید برای استفاده از ناپروکسن با احتیاط عمل کنید چون مصرف بیش از حد آن به سیستم قلبی عروقی، کلیه ها و دستگاه گوارش نوزاد آسیب می رساند. پس بهتر است قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنید و به صورت خودسرانه از آن استفاده نکنید.

آسپرین

مصرف این دارو می تواند مسائل منجر به خونریزی در نوزادان ایجاد کند و خطر ابتلا به سندرم ری (آسیب کبد) را افزایش می دهد. پس هیچ وقت آسپرین را در اولویت های دارویی خود قرار ندهید و بدون مشورت با پزشک هرگز آن را مصرف نکنید.

داروهای ضد سرفه و احتقان سینه مناسب دوران شیردهی

در این بخش با داروهای ضد سرفه و گرفتگی سینه که برای مصرف در دوران سرماخوردگی مادران شیرده مناسب هستند آشنا می شوید.

بنزوکائین

این دارو باعث ایجاد بی حسی می گردد و به طور موقت درد و خارش گلو را تسکین می دهد. مطالعات در ارتباط با اثر مصرف این دارو در مادران شیرده زیاد نیست اما تا اینجا معین شده است که جذب آن به وسیله شیر و انتقال آن به نوزاد بسیار کم است. قطره ها و قرص های سرفه بنزوکائین یک انتخاب عالی برای تسکین سرفه در مادران شیرده هستند

منتول

این دارو هم مثل داروی قبلی باعث ایجاد بی حسی می گردد و به صورت موضعی گلودرد را تسکین می دهد. میزان کمی از منتول به شیر مادر منتقل می گردد و اگر دوز مصرف کم باشد دوز قابل توجهی از آن وارد بدن نوزاد نمی گردد. البته هنوز مطالعات روی این موضوع ادامه دارد اما در صورت مصرف آن زیر نظر پزشک، هیچ خطری متوجه نوزاد نمی گردد.

شربت های خلط آور

این شربت ها برای شل کردن ترشحات دستگاه تنفسی و خروج آسان آن ها از سیستم تنفسی استفاده می گردد و تسکین دهنده سرفه نیست. این شربت ها تاثیر خاصی بر نوزاد نمی گذارند اما بهتر است برای تسکین سرفه به سراغ آن ها نروید، چون ممکن است برای خروج خلط های سست شده از مسیر تنفسی سرفه های شما بیشتر هم بگردد.

عسل

مصرف عسل به وسیله مادران شیرده برای تسکین سرفه بسیار توصیه می گردد اما هرگز نباید به صورت مستقیم به وسیله نوزادان مصرف گردد. درباره اندازه عسل مصرفی در روز هم حتما باید با پزشک متخصص مشورت کنید. عسل می تواند از قرص سرماخوردگی برای درمان این بیماری هم عمل کند.

دکسترومتورفان

این بی خطرترین داروی ضد سرفه برای مادران شیرده است چون انتقال آن به شیر تقریبا غیر ممکن است. عملکرد این دارو به این شکل است که آستانه سرفه در مغز را بالا می برد و در نتیجه اندازه سرفه های شما کمتر می گردد. از عوارض مصرف این دارو می تواند به ایجاد خواب آلودگی شدید اشاره نمود.

داروهای حاوی کدئین

این داروها فقط باید با تجویز پزشک مصرف گردد چون دوز بالای آن باعث تنگی نفس می گردد و می تواند برای نوزاد خطرناک باشد. اما مصرف آن در دوز پایین و زیر نظر پزشک هیچ خطری برای مادر و نوزاد ایجاد نمی نماید.

داروهای ضد آلرژی مناسب دوران شیردهی

آلرژی در هر فصلی و در مواجهه با هر ماده ای می تواند ایجاد گردد. پس بد نیست با داروهایی که می توانید در دوران شیردهی برای برطرف علائم آلرژیک مصرف کنید آشنا شوید.

دیفن هیدرامین

این آنتی هستامین در فرمولاسیون داروهای تسکین دهنده سرفه، داروهای خواب آور و شربت و قرص سرماخوردگی استفاده می گردد و به تنهایی هم به عنوان داروی ضد آلرژی مصرف دارد. در صورت مصرف به وسیله مادر، اندازه کمی از آن به شیر منتقل می گردد پس آسیبی به نوزاد نمی رساند. البته نباید فراموش کرد که خاصیت آرام بخشی این دارو همانطور که به سرعت در بدن مادر مشاهده می گردد، می تواند به نوزاد هم منتقل گردد. پس بهتر است از داروهای ضدآلرژی دیگری برای کاهش علائم حساسیت خود بهره ببرید. داروهایی مثل سیتریزین، لوراتادین و فکسوفنادین گزینه های مناسب تری برای استفاده هستند.

کلرفنیرامین و بروم فنیرامین

این آنتی هیستامین ها مشابه دیفن هیدرامین هستند اما شدت آرام بخشی آن ها بسیار بیشتر از آن است. مطالعات کمی در ارتباط با تاثیر مصرف این داروها بر شیر مادر و بدن نوزاد صورت گرفته است اما توصیه می گردد مثل دیفن هیدرامین، از مصرف آن دوری کنید.

فنیل افرین

این اسپری بینی ضد احتقان معمولا در سرماخوردگی ها، آنفولانزا و گرفتگی های شدید گلو استفاده می گردد. اندازه جذب آن به وسیله شیر مادر بسیار کم است اما توصیه می گردد به جای آن از داروهای دیگری مثل اکسی متازولین بهره ببرید.

داروهای ضد گرفتگی بینی مناسب دوران شیردهی

توصیه متخصصین به مادران شیرده برای برطرف گرفتگی بینی، شست وشوی بینی و مجراهای تنفسی با آب نمک است. این روش درمانی که قدمت چند هزار ساله دارد، به نوزاد هیچ آسیبی نمی رساند و به خوبی مجراهای تنفسی شما را باز می نماید.

در صورتی که تمایل دارید با یاری داروهای شیمیایی گرفتگی بینی خود را برطرف کنید می توانید از این داروها، زیر نظر پزشک، بهره ببرید:

  • اکسی متازولین
  • تریامسینولون
  • فلوتیکازون
  • مومتازون

مرور کلی

دوران شیردهی روزهای حساسی است که مادران باید بیشتر از قبل مراقب تغذیه خود باشند. به این علت که هرچه مصرف می نمایند مستقیما به وسیله شیر به بدن نوزاد منتقل می گردد. در این مطلب داروهای مجاز سرماخوردگی برای مصرف در دوران شیردهی را به همراه چند داروی مجاز دیگر برای مسائل رایج معرفی کردیم. البته نباید این نکته را فراموش کنید که برای مصرف هر دارویی ابتدا باید با پزشک خود مشورت کنید و به سراغ خود درمانی نروید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ حرفه گرگان مگ را بخوانید.

منبع: InfantRisk

منبع: دیجیکالا مگ

به "همه چیز درباره مصرف قرص سرماخوردگی در دوران شیردهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره مصرف قرص سرماخوردگی در دوران شیردهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید