آمالگام، ماده پر کننده نقره یی رنگ دندان

به گزارش وبلاگ حرفه گرگان، آمالگام، ماده ی پر کننده ی ایده آلی در دندانپزشکی است؛ چون علاوه بر مقرون به صرفه و با دوام بودن، سازگاری مناسبی با بافت های دهان و دندان دارد. آمالگام یکی از پرمصرف ترین مواد پرکننده در دندانپزشکی ترمیمی است؛ آلیاژی از جیوه و چند فلز دیگر مانند نقره، قلع، مس و روی. اگر می خواهید با آمالگام بیشتر آشنا شوید، با ما همراه شوید.

آمالگام، ماده پر کننده نقره یی رنگ دندان

آمالگام، ماده پر نماینده نقره یی رنگ دندان

نویسنده: محمود حیدری

آمالگام، ماده ی پر نماینده ی ایده آلی در دندانپزشکی است؛ چون علاوه بر مقرون به صرفه و با دوام بودن، سازگاری مناسبی با بافت های دهان و دندان دارد. آمالگام یکی از پرمصرف ترین مواد پرنماینده در دندانپزشکی ترمیمی است؛ آلیاژی از جیوه و چند فلز دیگر مانند نقره، قلع، مس و روی. اگر می خواهید با آمالگام بیشتر آشنا شوید، با ما همراه شوید.

دندان های نقره یی

آمالگام از نظر رنگ با دندان های طبیعی اختلاف زیادی دارد و بعد از قرار گرفتن در محیط های دهان به تدریج ممکن است رنگش تیره تر هم بگردد. بنابراین استفاده از آن برای پر کردن دندان های پیشین که هنگام صحبت کردن دیده می شوند، مناسب نیست، اما بر عکس به علت استحکام خوبی که دارد، می توان از آن برای پر کردن دندان های آسیاب بزرگ و کوچک که فشار جویدن را تحمل می نمایند، استفاده کرد. گاهی هم از آمالگام برای ترمیم سطوح نامریی دندان های جلو استفاده می گردد؛ به شرط اینکه پوسیدگی خیلی کوچک باشد و مقدار کمی از آمالگام برای ترمیم دندان کافی باشد، چون اگر مقدار زیادی آمالگام در سطح پشتی دندان های جلو استفاده گردد، سیاهی آن از روی دندان به چشم می خورد و چشم انداز ی چندان زیبایی ایجاد نمی نماید.

پوسیدگی حاشیه یی

اگر از دوستان و افراد خانواده تان سؤال کنید، می بینید که بیشتر آنها حداقل یکی از دندان های شان با آمالگام این ماده ی سیاه، پر شده است. به راستی چرا آمالگام بیش از سایر مواد پرنماینده در دندانپزشکی ترمیمی بکار گرفته می گردد؟ یکی از دلایل این است که آمالگام تطابق نسبتاً خوبی با دیواره های حفره ی دندان پس از برداشتن پوسیدگی برقرار می نماید، بنابراین بزاق و میکروب های پوسیدگی زا نمی توانند از حاشیه ی پر کردگی آمالگام دوباره وارد دندان شوند و بار دیگر دندان را بپوسانند. نمک های فلزی حاصل از واکنش آمالگام و بزاق، فاصله ی بین دندان و آمالگام درون حفره را پر می نماید و دیگر جایی برای نفوذ میکروب ها و پوسیدگی ثانویه ی دندان باقی نمی ماند. به زبان ساده تر دندان هایی که با آمالگام در مقایسه با مواد پرنماینده ی همرنگ دندان ، پر می شوند در آینده کمتر در حادثه ی پرکردگی، دچار پوسیدگی می شوند.

آمالگام چگونه دندان را ترمیم می نماید؟

وقتی که آمالگام به تازگی با جیوه ی مایع مخلوط می گردد، خاصیت شکل پذیری دارد، بنابراین می توان آن را به آسانی درون حفره ی آماده شده ی دندان که تمام پوسیدگی های آن خارج شده است، فشرده کرد. پس از اینکه دندانپزشک با آمالگام حفره ی دندان شما را پرکرد، با وسایل مخصوصی به آن شکل می دهد و شیارها و برجستگی های یک دندان طبیعی را روی آن به وجود می آورد، سپس آن را با قلم های مخصوصی براق می نماید. نباید فراموش کنید یک هفته پس از ترمیم دندان تان با آمالگام برای پرداخت نهایی پر کردن دندان تان به دندانپزشک مراجعه کنید.

خوبی و بدی آمالگام

ترمیم دندان با آمالگام بسیار آسان است و تکنیک خیلی پیچیده یی ندارد. با آمالگام به راحتی می توان شکل طبیعی دندان را بازسازی کرد. بعلاوه ترمیم های آمالگام فشارهای جویدن را تحمل می نمایند و مقاومت کافی در برابر شکستن دارند. معمولا یک ترمیم آمالگام مناسب، سال ها به شما سرویس می دهد. عیب اساسی آمالگام این است که به ساختمان دندان باند نمی گردد، بر عکس مواد ترمیمی همرنگ دندان که با مولکول های مینا و عاج باند می شوند. رنگ تیره ی آمالگام هم، چندان زیبا نیست، به همین علت این ماده ی نقره یی، در برخی کشورهای اروپایی از رده خارج شده است.

مناسب برای همه سنین

دندانپزشکان از آمالگام برای ترمیم دندان های همه ی افراد، پیرو جوان استفاده می نمایند. این پر نماینده ی نقره یی را می توان برای ترمیم دندان های شیری بچه ها و دندان های دایمی بزرگسالان در تمام سنین استفاده کرد.

دندان های عقبی

دندن های آسیای بزرگ و کوچک، دندان هایی هستند که فشار ناشی از جویدن غذاها را تحمل می نمایند، بنابراین در صورت پوسیده شدن، باید با مواد محکمی ترمیم شوند. آمالگام نیروهای ناشی از جویدن را به راحتی تحمل می نماید و ترمیم مناسبی برای دندان های عقبی است.

بهداشت دهانی ضعیف

اگر شما فقط گاه گاهی به سراغ مسواک و خمیر دندان می روید و بهداشت دهان و دندان های تان را رعایت نمی کنید، آمالگام مناسب ترین ماده برای ترمیم دندان های شماست.

ترمیم پوسیدگی های کوچک تا میانه

اگر مقدار ی پوسیدگی دندان شما، کوچک تا میانه است، آمالگام ماده ی ترمیمی مناسبی برای پرکردن آنها پس از برداشتن پوسیدگی است.

آمالگام برای چه کسانی ممنوع است؟

گر چه آمالگام تقریباً برای ترمیم دندان های بسیاری از افراد مناسب است، ولی این به آن معنی نیست که همه ی افراد می توانند از آن استفاده نمایند. آمالگام هم مانند هر داروی دیگری برای برخی افراد منع مصرف دارد. اگر بخش وسیعی از ساختمان دندان شما به علت پوسیدگی تخریب شده است، آمالگام ترمیم مناسبی برای آن نیست. این دندان ها بهتر است روکش شوند. برخی افراد هم به جیوه ی آمالگام یا سایر فلزات موجود در آن آلرژی یا حساسیت دارند. این افراد نباید از آمالگام در ترمیم دندان شان استفاده نمایند.

قیمت و هزینه

آمالگام ماده ی پر نماینده ی مقرون به صرفهی است و هزینه ی ترمیم دندان با آمالگام، کمتر از ترمیم دندان با مواد همرنگ دندان و روکش است.

منبع:نشریه 7روز زندگی، شماره100.

منبع: راسخون

به "آمالگام، ماده پر کننده نقره یی رنگ دندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمالگام، ماده پر کننده نقره یی رنگ دندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید