خبرهای خوش برای صنعت چاپ

به گزارش وبلاگ حرفه گرگان، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تدوین سند تحول صنعت چاپ به زودی در دستور کار وزارتخانه فرهنگ و ارشاد قرار می گیرد تا بتوانیم عقب ماندگی های این بخش را جبران کنیم.

خبرهای خوش برای صنعت چاپ

به گزارش وبلاگ حرفه گرگان از مشهد، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دوشنبه شب در آیین تجلیل از صنعتگران برتر حوزه چاپ خراسان رضوی در مشهد گفت: چاپ و نشر صنعتی پرظرفیت برای آینده اقتصاد کشور و جزو صنایع راهبردی است، حال اگر جزو صنایع راهبردی محسوب نشده تا حدی تقصیر آن برعهده ماست که نتوانسته ایم این صنعت را به جایگاه اصلی اش بازگردانیم.

وی گفت: باید اقتضائات یک صنعت راهبردی برای صنعت چاپ در نظر گرفته گردد و به بخش های آموزش، پژوهش و سخت افزاری آن توجه ویژه گردد و حال آنکه هنوز ماشین آلات بخش صنعت چاپ ما و حتی شیوه بهره وری آن ها مربوط به چند دهه قبل است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برترین حالت بهره وری ماشین آلات صنعت چاپ در یکی از برترین چاپخانه های کشور 25 درصد است در حالی که مقدار بهره وری در چاپخانه کشور آلمان بیش از 90 درصد است، لذا ما فاصله زیادی با کشور های اروپایی داریم.

احمدوند گفت: خیلی از صنایع توسعه و پیشرفت بیشتری از صنعت چاپ داشته اند و این صنعت به شدت احتیاجمند رشد و توسعه و در نظر گرفتن ظرفیت های ملی و منطقه ای برای آن است.

علی مغانی رئیس اتحادیه چاپخانه داران خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: 80 درصد از صنایع چاپ و نشر مشهد در شهرک چاپ مستقر شده اند که می طلبد احتیاج آن ها به ماشین آلات نوین را فراهم کرد.

وی گفت: از یک سو فرسودگی ماشین آلات زیاد است و از سوی دیگر قیمت آن ها افزایش یافته است، لذا می طلبد که زمینه پرداخت تسهیلات مقرون به صرفه قیمت به صنعتگران چاپ به منظور نوسازی ماشین آلات فراهم گردد.

رئیس اتحادیه چاپخانه داران خراسان رضوی گفت: 700 واحد چاپ و بسته بندی و نشر در خراسان رضوی فعالیت دارند که از این تعداد 386 واحد ویژه چاپ و نشر است و علاوه بر صنایع چاپ و نشر و بسته بندی، بعضی صنایع دیگر مانند سلولزی و کارتن سازی زیرمجموعه اتحادیه چاپخانه داران قرار می گیرند که مسوولیت صنعتی را بر دوش این نهاد گذاشته است.

بیشتر بخوانید

مغانی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نوید تخصیص اعتبارات ویژه برای نوسازی ماشین آلات صنعت چاپ، تشکیل شورای سیاستگذاری صنعت چاپ را به صنعتگران داده که امید است به زودی این امر محقق گردد.

محمد بی طرفان رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران نیز در این نشست گفت: یکی از حلقه های مفقوده صنعت چاپ، پژوهش است چرا که 80 درصد از این صنعت وابسته به خارج از کشور است در حالی که سومین صنعت فناورانه جهان است و ما کاملا از این حوزه غفلت نموده ایم.

وی گفت: در صورتی که به جامعه دانشگاهی و پژوهش های مرتبط با صنعت چاپ اعتماد کنیم، یقین بدانید تا قبل از خاتمه دولت سیزدهم شاهد شکوفایی صنعت چاپ و خودکفایی آن در کشور خواهیم بود.

رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران گفت: هر یک از دستگاه های اجرایی موظف هستند یک درصد از عایدی های سالانه خود را به امر پژوهش اختصاص دهند، اما تا به امروز دریغ از یک ریال که به وسیله دستگاه های اجرایی برای پژوهش در حوزه صنعت چاپ هزینه شده باشد.

بی طرفان گفت: زمانی محصولات صنعت چاپ فقط جنبه فرهنگی داشت و تک محصولی بود، اما امروزه جنبه فرهنگی صنعت چاپ محدود شده و این صنعت به بخشی راهبردی در جهان تبدیل شده که خلق ثروت و ارزش افزوده زیادی برای کالا ها در قالب بسته بندی ها می نماید و گردش اقتصادی آن در سال به 850 تا هزار میلیارد دلار می رسد.

او گفت: صنعت چاپ پویا و کارآمد است و هر روز یکی از احتیاج های بشر را پاسخ می دهد، نقش این صنعت در فراوری ناخالص داخلی بسیار قابل توجه است لذا باید نگاه راهبردی به آن داشت و دولتمردان راهبردی بودن این صنعت را به رسمیت بشناسند.

رئیس انجمن علمی فناوری چاپ ایران گفت: مطالبه صنعتگران چاپ مدیریت اطلاعات و آمار در این بخش است که امیدواریم آمار و اطلاعات مستندی در این زمینه گردآوری و به وسیله دولتمردان ارایه گردد و هویت مستقل صنعت چاپ به آن بازگردد.

بی طرفان تدوین برنامه راهبردی صنعت چاپ به وسیله دولت و در نظر گرفتن صنعت چاپ به عنوان بازوی کمکی اقتصاد در برنامه هفتم توسعه کشور را خواهان شد و گفت: صنعت چاپ ده ها هزار میلیارد تومان اقتصادیات می دهد، اما سهم دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از بودجه کل کشور تنها در حد اقتصادیاتی است که از یک واحد چاپی گرفته می گردد.

منبع: ایرنا

/ص.ب

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "خبرهای خوش برای صنعت چاپ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرهای خوش برای صنعت چاپ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید