آنچه از نامه برمی آید، رهبری سقف فروش روزانه نفت را یک میلیون بشکه درنظر گرفتند
به گزارش وبلاگ حرفه گرگان، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: دولت می تواند با فروش روزانه یک میلیون بشکه نفت 200هزار میلیارد تومان درآمد مندرج در لایحه را محقق کند، اما باید نرخ تسعیر ارز 17هزار تومان باشد، بر این اساس مجلس باید ارز را تک نرخی کند.
به گزارش گروه اقتصادی وبلاگ حرفه گرگان، محسن زنگنه، رییس کارگروه اصلاح ساختار بودجه مجلس در نشست آنالیز لایحه بودجه سال 1400 که توسط مجمع عالی اقتصاد مقاومتی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار گردید گفت: بودجه 1400 از دو جهت خاص است؛ اول از این جهت که سال آخر دولت دوازدهم است و دیگر به جهت تهدیدات منطقه ای و بین المللی که کشور با آن ها روبرو است لذا حساسیت ها نسبت به بودجه سال جاری بالاست.
وی گفت: مجلس باید این نکته را لحاظ کند که در آنالیز بودجه و اعداد و ارقام آن، فضای واقعی را مدنظر قرار بدهد و درگیر حواشی سیاسی نشوند.
نماینده دور یازدهم مجلس شورای اسلامی گفت: منابع درآمدی دولت ها در کشور ما بیشتر از سه حوزه فروش نفت، اقتصادیات و واگذاری دارایی ها و سرمایه های اقتصادی است. 2 میلیون و 435 هزار میلیارد تومان کل بودجه 1400 است. 930 هزار میلیارد تومان آن بودجه عمومی، 841 هزار میلیارد تومان منابع عمومی است. این عدد نسبت به سال گذشته 47 درصد رشد داشته است، یعنی منابع عمومی دولت در بودجه سال گذشته 571 هزار میلیارد بود که سال جاری به 841 میلیارد تومان افزایش یافته است، سؤال این است که دولت سال گذشته در تحقق 571 هزار میلیارد تومان ناتوان بود، مگر سال جاری می تواند 841 هزار میلیارد تومان را به وسیله منابع عمومی محقق کند؟ دولت چطور محاسبه می نماید که این گونه می گردد؟ دولت گفته است روزانه در سال 1400، 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت می فروشم. ، این عدد ضربدر 365 روز سال با مبلغ هر بشکه 40 دلار می گردد 33.5 میلیارد دلار. 2.9 میلیارد دلار هم صادرات گاز دارم که اضافه می کنم می گردد، 36.5 میلیارد دلار صادرات نفت و گاز. 36.5 میلیارد دلار ضربدر 11 هزارو 500 تومان که به عنوان میانگین قیمت دلار در بودجه 1400 پیش بینی نموده، می گردد 420 هزار میلیارد تومان.
وی گفت: در اینجا مهمتر از بودجه تبصره های آن است. دولت در تبصره ها پیش بینی نموده است که اگر این مبلغ به وسیله فروش نفت حاصل نشد ارز را بالا و پایین می نماید، نشد از صندق ملی برمی دارد، نشد اوراق چاپ می نماید، یعنی دولت با این چیزی که تحت عنوان لایحه بودجه 1400 نوشته به دنبال این است که چک سفیدامضا از مجلس بگیرد و دیگر کاری به کار مجلس نداشته باشد. از این درآمد سهم دولت 199 هزار میلیارد تومان و سهم شرکت ملی نفت 60 هزار و 800 میلیارد تومان که طبق آنچه قانون پیش بینی نموده 14.5 درصد کل فروش است و سهم صندق توسعه 160 میلیارد تومان که 38 درصد است.
زنگنه گفت: رسم است اگر دولتی بخواهد بیشتر از 38 درصد حاصل درآمد نفتی از صندوق توسعه ملی برداشت کند باید از رهبری اجازه بگیرد. در سال های قبل آقای لاریجانی به رهبر انقلاب نامه می زدند و این درخواست را داشتند، سال جاری آقای روحانی این نامه را نوشته است و رهبر انقلاب جواب داده اند، اما جواب ایشان در این نامه نکات خیلی مهمی دارد. رهبری در این نامه می نویسند که درخواست کاهش سهم صندوق توسعه ملی از منابع درآمدی نفت از 38 درصد به 20 درصد به استحضار رسید، مشروط به رعایت نکات زیر موافقت می گردد، (داخل پرانتز این را هم اضافه کنم که آنچه از این نامه برمی آید این است که رهبری برای سال آینده، سقف فروش نفت را روزانه یک میلیون بشکه در نظر گرفتند، نه 2 میلیون و 300 هزار بشکه.)، شروط ایشان را ببینید:
1. در صورت مازاد فروش بیش از یک میلیون بشکه، سهم صندوق از درآمد حاصله 38 درصد باشد، یعنی اگر بیشتر از یک میلیون بشکه در سال فروختید، همان 38 درصد را به صندوق توسعه ملی بدهید، اگر کمتر بود، 20 درصد واریز گردد.
2. اگر مازاد بر یک میلیون بشکه بود، تسهیلاتی که از قبل از صندوق گرفتید برگردد و پرداخت گردد.
3. کلیه مصارف سال 1399 از صندق توسعه ملی پرداخت گردد.
4. برداشت از صندق توسعه ملی برای مصارف پیش بینی شده در بودجه 1400 مجاز نمی باشد.
رئیس کارگروه اصلاح ساختار مجلس شورای اسلامی گفت: تمام این شروط منوط به فروش بیش از یک میلیون بشکه در سال بعد است، این یعنی فروش 2 میلیون و 300 هزار بشکه در سال از نگاه رهبر انقلاب منتفی است. نکته این است که به اعتقاد من دولت می تواند سهم 200 هزار میلیارد تومان از فروش نفت را محقق کند، اما نه به وسیله فروش روزانه 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت با دلار 11 هزار و 500 تومان، بلکه با فروش همان یک میلیون بشکه نفت که رهبری پیش بینی کردند، اما با دلار 17 هزار تومان! دلار 17 هزار تومان همان ارز نیمایی است. مجلس برای جلوگیری از این اتفاق حتماً باید بایستد و دلار را تک نرخی کند.
این را هم در نظر بگیرید که در حوزه هزینه ها دست ما بسته است و هزینه ها را نمی توان کاهش داد و باید به دنبال این باشیم که منابع دولت را اصلاح کنیم تا این منابع درآمدی هزینه ها را پوشش دهد. خوشبختانه مجلس هم در این زمینه کار های خوبی را انجام داده است و به دنبال اصلاح ساختار بودجه با موضوع اقتصاد مقاومتی است.
وی گفت: در مجلس، کمیته اصلاح ساختار بودجه شکل گرفته است. یک طرح 13 بندی ارائه داده است که 12 بند آن تصویب شده و تمام این ایراد ها قرار است در آن اصلاح گردد از جمله اصلاح رابطه اقتصادی شرکت ملی نفت و دولت و شرکت های دولتی که همه مباحث اقتصادی غیرشفاف است.
بودجه فعلی در سه حوزه دقیقاً عکس محور های اقتصاد مقاومتی است؛ اول اینکه اقتصادیات افزایش خیلی کمی داشته و از 204 هزار میلیارد تومان سال گذشته به 247 میلیارد تومان افزایش یافته است، این درصورتی است که همین الآن 137 درصد آن تحقق یافته است. دوم در حوزه اوراق تا الآن دولت 125 هزار میلیارد تومان اوراق فروخته که 70 هزار میلیارد تومان آن اوراق نفتی است که با ادامه این فرایند دولت بدهکارتر می گردد و پایه پولی هم افزایش می یابد. سوم هم واگذاری شرکت های دولتی که با اینکه از نقاط قوت بودجه 1400 است، ولی کم بوده و باید بیش از این افزایش پیدا کند، چرا که رهبر معظم انقلاب هم به روی این مسئله تأکید ویژه دارند.
وی گفت: مجلس یازدهم به دنبال سه جراحی عظیم در بودجه 1400 است؛ یک؛ حذف ارز ترجیحی و تک نرخی کردن ارز. دو؛ افزایش واگذاری شرکت های دولتی و اموال منقول و غیرمنقول دولت که از نقاط قوت بودجه سال جاری است. مشکل این است که این واگذاری ها کم است و باید سهم بیشتری از شرکت های دولتی فروخته گردد تا بورس هم رونق بگیرد و سه؛ کمیسیون اقتصاد در زمینه اقتصادیات بر عایدی و... طرح خوبی در دست دارد.
ولی دولت هم می تواند معافیت های اقتصادیاتی گذشته را که بر اساس مصلحت های سیاسی گذاشته از قبیل معافیت اقتصادیاتی پزشکان، معافیت اقتصادیاتی بر خانه ها و ماشین های لوکس، معافیت اقتصادیاتی خانه های خالی و... را بردارد تا منابع درآمدی دولت اصلاح گردد.
نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: در این میان، بحث های حاشیه ای هم هر سال مطرح می گردد که؛ چرا سهم نهاد های مذهبی تبلیغی از بودجه این قدر هر سال زیاد می گردد؟ سال جاری هم موجی در فضای مجازی راه افتاد. ما عُرفی در این زمینه داریم، مخصوصاً این که کشور ما دینی و مذهبی است. اگر منتقدان در خارج از کشور قدمی بزنند می بینند آن قدری که ما هزینه کردیم، صد ها برابر در جهان بازخورد داشته است. در زمانی که همه لایه های بالایی حاکمیتی کشور ها از هم جدا شده، این لایه های پایینی مثل دانشجویان و پژوهشگران و... هستند که پیوند ملت ها را با هم نگه داشتند، از طرفی نسبت به یک نهاد فرهنگی دولتی که مثلاً 1000 میلیارد بودجه دارد، با نصف این مبلغ کارآمدی بیشتر دارند. البته این واقعیت را هم باید قبول کنیم، یک مقدار باید هزینه های دستگاه های موازی در عرصه فرهنگ را باید کم کنیم. مجلس اینجا هم باید تیغ اصلاح را بردارد و با حذف بودجه دستگاه های موازی به پویاتر و کارآمدتر شدن این نهاد ها یاری کند.
منبع: خبرگزاری دانشجو