ایستگاه های رادیویی اعداد؛ یادگار جنگ سرد

به گزارش وبلاگ حرفه گرگان، در خصوص ایستگاه های رادیویی اعداد چه می دانید؟ آیا می دانید که در طول جنگ سرد این ایستگاه ها تبدیل به جزئی حیاتی از سیاست و جاسوسی شده بودند؟

ایستگاه های رادیویی اعداد؛ یادگار جنگ سرد

در زمانی که جنگ سرد در اوج خود بود و جاسوسی های کشورهای درگیر غوغا می کرد، آژانس های اطلاعاتی کشورها باید با مامورین خود به وسیله امواج کوتاه برد ارتباط برقرار می کردند. فرستنده امواج رادیو در سراسر دنیا در مکان های مخفی ساخته شده بودند و پیغام های کدگذاری شده را به صورت مداوم در قالب رشته ای از اعداد مخابره می کرد. پیغام ها معمولا با یک ملودی یا چندین بوق آغاز می شد و بعد از آن اعداد با صدایی بلند خوانده می شدند.

جالب اینجا است که هرکس رادیویی در اختیار داشت و آن را روی موج این پیغام ها تنظیم می کرد، می توانست این پیغام های کدگذاری شده را بشنود؛ اما همانطور که می دانید، تنها مامورانی که صلاحیت داشتند، قادر به رمزگشایی این پیغام ها بودند. برای بقیه مردم، تنها رشته ای از اعداد بود که پشت سر هم خوانده می شدند. دیگر گویندگان رادیوها، که کم و بیش در خصوص این کانال های رادیویی صحبت می کردند، به این امواج، لقب ایستگاه اعداد را داده بودند.

اولین باری که از این ایستگاه ها استفاده شد، به دوران جنگ دنیای اول برمی گردد و اولین کسی که متوجه این موضوع شد، شخصی به نام آنتوان هابسبورگ شهروند بود. هابسبورگ پیغام های کدگذاری شده دشمن را بر روی کاغذ می نوشت و قبل از رفتن به مدرسه، آن ها را در اختیار دفتر وزارت جنگ قرار می داد.

وزارت جنگ طبیعتا ایستگاه های شنود خودش را داشت، اما وقتی به علت سرما و یخ زدگی قادر به دریافت پیغام ها نبودند، از نوشته های آنتوان هابسبورگ استفاده می کردند.

در زمان جنگ سرد، اهمیت استفاده از این روش مخابره دوچندان شد. آژانس اطلاعاتی بریتانیا در اواسط سال 1970، یکی از این ایستگاه های رادیویی را در بریتانیا و یکی دیگر را در قبرس در اختیار داشت.

طبق یافته های وزارت داخلی چک و سرویس امنیتی سوئیس، کشور چک اسلواکی سابق نیز از این ایستگاه های اعداد جهت جاسوسی های خود استفاده نموده است.

آن دوران گذشته است و تکنولوژی پیشرفت های عظیمی در زمینه ارتباطات و رمزگشایی حاصل نموده است. اما با این همه پیشرفت، این روش هنوز هم یکی از ایمن ترین و مورد اعتمادترین روش های مخابره است و هنوز هم می توان از آن استفاده کرد. این روش کاملا مخفیانه است و گیرندگان آن می توانند در هر کجای دنیا باشند و دستورات را بدون این که نشانی از خودشان باقی بگذارند، دریافت نمایند. تنها چیزی که برای این کار احتیاج دارند، یک رادیو است.

یکی از مشهورترین ایستگاه ها که از سال 1970 تا به حال فعال است، ایستگاه یو وی بی 17 است. این ایستگاه رادیویی بر روی موج 4625 کیلوهرتز قابل دریافت است و پیغام آن شامل بوقی عجیب است و بیشتر از یک ثانیه طول نمی کشد و همواره در حال تکرار است. برخی اوقات این سیگنال کدگذاری شده به وسیله یک صدا که به زبان روسی حرف می زند، متوقف می گردد و به صورت مختصر چندین شماره و کلمه را تکرار می نماید.

نکته جالب توجه اینجا است که این صدای بوق به صورت داخلی فراوری نمی گردد. این بدین معنا است که میکروفون آن باز است و این صدا به وسیله یک دستگاه پشت میکروفون فراوری می گردد.

کسانی که پیگیر این موضوع بودند، به روش مثلثی موقعیت آن را پیدا کردند. موقعیت آن در مکانی به نام پوواروفو بود که در حدود 30 کیلومتری مسکو واقع شده بود. اما در سال 2010 فرستنده این ایستگاه رادیویی به نزدیکی شهر سنت پترزبورگ برده شد. موقعیت فعلی آن، آن طور که حدس زده شده است، در 70 کیلومتری مسکو واقع شده است.

در سال 2011 گروهی از جستجوگران شهری پایگاه نظامی در پوواروفو را پیدا کردند که حدس زده می شد فرستنده این ایستگاه رادیویی در آنجا باشد. یک سابقه رادیویی نیز در آنجا یافت شد که مهر تائیدی بود بر موج 4625 کیلوهرتزی موج رادیو.

این موضوع اگرچه خیلی مهیج و جالب است، اما باید گفت که یو وی بی 76 تنها ایستگاه عددی فعال موجود نیست.چندین ایستگاه اعدادی همچون این ایستگاه وجود دارند که به زبان های مختلف اعم از انگلیسی، لهستانی، آلمانی، روسی و چینی در حال مخابره هستند. تنها کاری که در این زمینه می توانیم انجام دهیم، این است که رادیوی خود را بیاوریم و آن را به فرکانس مربوطه وصل کنیم و پیغام ها را بشنویم.

نظر شما دوستان در خصوص این ایستگاه های اعداد چیست؟

در قسمت نظرات منتظر پاسخ شما عزیزان هستیم.

منبع: کجارو / amusingplanet.com

به "ایستگاه های رادیویی اعداد؛ یادگار جنگ سرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایستگاه های رادیویی اعداد؛ یادگار جنگ سرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید