خانه های عجیبی که کاپشن پوشیده اند!

به گزارش وبلاگ حرفه گرگان، خانه های عجیب از جلبک

در کشور دانمارک جزیره ای به نام Læsø وجود دارد که به داشتن خانه های عجیب و غریبش معروفیت دارد، سقف خانه های این جزیره از جلبک دریایی ساخته شده است! و وقتی که به آن ها نگاه می کنید انگار که خز بر تن نموده اند! این خانه ها به میزان ای جالب شده اند که به یکی از جاذبه های گردشگری این جزیره در دانمارک تبدیل شده اند، چرا آن ها از جلبک برای سقف خانه استفاده نموده اند؟ آیا واقعا استحکام کافی را دارد؟ با خبرنگاران همراه شوید.

خانه های عجیبی که کاپشن پوشیده اند!

کشور دانمارک جزیره های زیادی دارد و جزیره Læsø یکی از آن هاست، در این جزیره خانه هایی وجود دارد که جنس آن ها از جلبک دریایی است. سقف این خانه های عجیب بیشتر از یک متر ضخامت دارد و این جلبک ها از سقف آویزان شده اند و وقتی که به آن ها نگاه می کنید این تصور به وجود می آید که این خانه ها کاپشنی از خزه بر تن نموده اند! شاید فکر کنید که جلبک نمی تواند استحکام کافی را داشته باشد اما مطمئنا خیلی تعجب زده می شوید وقتی بفهمید که سقف برخی از این خانه ها بیشتر از 300 سال قدمت دارد! همین خانه ها هستند که باعث شده تا نام جزیره Læsø در دانمارک بر سر زبان ها بیفتد.

در واقع سنت ساختن خانه هایی از جنس جلبک دریایی به زمان های دور در این جزیره برمی گردد، زمانی که صنعت نمک این جزیره رونق زیادی داشت و در اوج بود. در واقع میزان نمک این جزیره به مقدار ای زیاد بود که این جزیره در نمک غرق شده بود، از این نمک به کشورهای دیگر هم صادر می شد و آب های این جزیره بیشتر از 15 درصد نمک داشت و به همین دلیل هم معدن های زیادی در این جزیره ساخته شد تا بتوانند به یاری آن ها این نمک را استخراج نمایند.

آن ها برای این کار به سوختی احتیاج داشتند که از چوب های درختانی که در این جزیره بود تامین می شد تا اینکه روزی رسید که مردم این جزیره آخرین درخت را هم قطع کردند. از آن جایی که دیگر چوبی وجود نداشت تا سوخت مورد احتیاج را تامین کند، صنعت نمک این جزیره هم از بین رفت. نبود درخت از طرف دیگر مردم این جزیره را با مسائل زیادی روبرو کرد، از جایی که درختی وجود نداشت تا جلوی وزش بادهای تند را بگیرد و از سرعت این بادها کم کند، روستاهایی که در جزیره Læsø بودند در طوفان های شنی دفن شدند. هوا پر از نمک دریایی شد و همین موضوع باعث شد تا رشد هر گونه گیاهی حتی چمن هم غیر ممکن گردد.

اما از طرف دیگر جزیره Læsø علف های دریایی و تخته چوب های شناور روی آب زیادی داشت و مردم جزیره هم از همین مواد استفاده کردند و خانه هایشان را ساختند و از جلبک دریایی هم برای پوشاندن سقف های خانه هایشان استفاده کردند. زمانی جلبک های دریایی در این آب ها به مقدار ای زیاد بود که در هر موجی که به ساحل می آمد کاملا می شد میزان زیادی از آن ها را دید، آن ها بلند، سبز رنگ و به شکل روبان بودند و یک سانتیمتر پهنا داشتند و گاهی طول برخی از آن ها به 2 متر می رسید. مزرعه داران هم آغاز به جمع آوری این خزه ها از ساحل کردند و بعد از این که خشک شدند، آن ها را درهم پیچیده کردند تا ضخامت و استحکامشان بیشتر گردد. این خزه ها به مقدار ای محکم و ضخیم شده بودند که درست شبیه به یک طناب شده بودند و همین باعث شد تا از آن ها به عنوان سقف خانه استفاده گردد. سقف این خانه های عجیب را دختران و خانم های این جزیره ساخته اند.

از آن جایی که این جلبک های دریایی استفاده شده در سقف ها آغشته به نمک هستند در نتیجه زود دچار پوسیدگی نمی شوند و می توانند صدها سال دوام بیاورند. این سقف ها بعلاوه ضد آب هستند و حتی ضد حریق هم هستند! در خصوص بدنه این خانه ها هم همان طور که در بالا گفته شد، از تخته چوب های شناور روی آب استفاده شده است و در واقع مردم این جزیره در آن دوران که به صدها سال پیش برمی گردد، می ایستادند و به آب نگاه می کردند تا اینکه کشتی های شکسته را پیدا نمایند و بتوانند از چوب های این کشتی ها برای ساخت خانه استفاده نمایند. آن ها تنها منبع تامین چوب جزیره Læsø بودند.

نکته دیگری که درباره سقف این خانه ها وجود دارد این است که آن ها به طرز عجیبی سنگین هستند. هنینگ ژوهانسون یکی از افرادی است که سعی نموده است تا هنر ساخته شدن این خانه های عجیب از جلبک را زنده نگه دارد، او تخمین زده که هر متر مربع از سقف این خانه ها حدود 300 کیلوگرم وزن دارد!

در آن دوران تعداد این خانه ها بسیار زیاد بود تا اینکه در قرن هجدهم تعداد آن ها به 250 عدد رسید و حالا هم که کمتر از 20 عدد از آن ها به جای مانده است.

امروزه در این جزیره درختان زیادی کاشت شده است انگار که یک جنگل نو ساخته شده است و در نتیجه ساکنان این خانه ها دیگر نمی توانند دریا را از بالای سقف خانه هایشان ببینند. در حال حاضر در این جزیره دانمارکی، خانه ها بوسیله درختان احاطه شده اند و دیگر بادهای نمکی عاملی برای اذیت شدن ساکنان این خانه های عجیب نیست. همین موضوع از طرفی باعث می گردد تا دوباره گل و گیاهان مختلف بتوانند رشد نمایند و سقف این خانه ها دوباره جان تازه بگیرد.

منبع: amusingplanet.com

منبع: الی گشت

به "خانه های عجیبی که کاپشن پوشیده اند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه های عجیبی که کاپشن پوشیده اند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید