معرفی کامل شهر خوانسار

به گزارش وبلاگ حرفه گرگان، شهر خوانسار | Khansar

تا به حال عسل بسیار غلیظ و خوشمزه خوانسار را خورده اید؟ این عسل بسیار خوشمزه محصولی از شهر خوانسار یکی از مناطق تابعه استان اصفهان است. قدمت شهر خوانسار به دوران پیش از اسلام باز می شود و قدمت بسیار زیادی دارد. این شهر بسیار زیبا یکی از زیباترین مناطقی است که شما در طول عمرتان می توانید تا از آن بازدید نمایید. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، شهرخوانسار از توابع استان اصفهان را بهتر بشناسید.

معرفی کامل شهر خوانسار

همه چیز درباره شهر خوانسار

شهر خوانسار از جمله شهرهای بسیار قدیمی است که در دوره حتی قبل از اسلام نیز وجود داشته است. در منابع اینگونه ذکر شده است که نام شهر خوانسار از دو قسمت تشکیل شده است. خوان به چشمه ها و سار به زیاد بودن آن ها اشاره می نماید. در واقع خوانسار به معنای جایی است که چشمه های زیادی دارد و دقیقا همین ویژگی طبیعی این منطقه بود که باعث شد این منطقه خوش آب و هوا خوانسار نام بگیرد. جمعیت خوانسار بر اساس آخرین آمار و سرشماری ها، نزدیک به 30 هزار نفر بوده است. از لحاظ تقسیمات جغرافیایی، شهر خوانسار عضوی از تقسیمات 4 دهستان مختلف از بخش مرکزی است که عبارتند از: چشمه سار خوانسار، گلسار و کوه سار است، می باشد. شهر خوانسار از لحاظ تاریخی بر اساس مستندات تاریخی معتبر، پیشینه ای به قدمت جنگ های اسکندر و داریوش سوم دارد. حتی درباره جان فشانی ها و رشادت های مردم این منطقه داستان های بسیار زیادی نقل شده است. در شهر خوانسار، بیشترین فعالیت تولیدی که صورت می گیرد در زمینه باغات و تولیدات کشاورزی سنتی و خاص است.

در این شهر نزدیک به 9 هزار هکتار زمین زراعتی مختلف و باغات میوه وجود دارد. در شهر خوانسار بیشترین محصولی که به بار می آید عبارت است از: آلو، گردو، انگور و سیب زمینی. البته درباره عسل این شهر هم در ابتدای متن و در مقدمه برایتان گفتیم که از چه شهرت و آوازه ای برخوردار است. خوانسار از لحاظ موهبت های طبیعی، در ناحیه ای نهاده شده است که نه آنقدر دور از کویر مرکزی نهاده شده و نه خیلی به استان اصفهان نزدیک می باشد. به هر حال شهر خوانسار از لحاظ تقسیمات جغرافیایی هر چه که هست، این شهر آب و هوایی بسیار خوب و دلنشین دارد. نوع پوشش طبیعی این منطقه سراسر سبز و پوشیده شده از درختان سرو و گردو است.

خوانسار WEATHER

البته نباید حضور درخت هایی همچون درخت سیب و یا حتی آلو را در دشت های این منطقه نادیده گرفت. بیشتر گل های این منطقه که در فصل بهار در دشت های آن قابل دیدن هستند معمولا تشکیل شده اند از گل هایی همچون؛ لاله های سرخ و لاله های واژگون. یکی از وجوه تسمیه شهر خوانسار، آب و هوای این شهر در همه سال است. زمستان های این شهر معتدل و تابستان هایش معتدل تر است. به خاطر همین اقلیم سبز و آب و هوای همواره معتدل به خوانسار لقب یکی از بهشت های زمینی را نیز می دهند و در نتیجه، بیشتر جاذبه های این شهر که دارای شهرتی زیاد هستند، جاذبه های طبیعی هستند. البته این بدان معنا نیست که خوانسار جاذبه های تاریخی کمی در خود دارد. اگر به شهر خوانسار سفر کردید و خواستید تا برای دوستان و آشنایان خود سوغاتی بیاورید، می توانید از محصولاتی همچون: عسل درجه یک و طبیعی این شهر، ساروق که نوعی فرش سنتی در خوانسار است، گز انگبین مخصوص خوانسار، آلو، بادام، ترخینه و گردو را بیاورید.

جاذبه های دیدنی خوانسار

  • تپه آریایی

یکی از جاذبه های دیدنی شهر خوانسار تپه آریایی است که در روستای احمدآباد و در 35 کیلومتری شمال شرقی خوانسار نهاده شده است. قدمت این تپه بیش از 8 هزار سال است. بیشترین علت شهرت این تپه به خاطر وجود غارهایی است که مردمی که به آن مهاجرت نموده بودند در دل کوه ها کنده بودند. آثاری همچون درهای به جای مانده سنگی هنوز در این مناطق قابل دیدن است.

  • سد باغ کل

این سد یکی از جاذبه های حاصب موهبت طبیعت نیست بلکه، سد باغ کل خوانسار در سال 1389 ساخته شد. این سد که بر روی رودخانه باغ کل آب گیری شد، امروزه یکی از زیباترین جاذبه های خوانسار را در اطراف خود به وجود آورده است.

  • بابا ترک

باباترک یکی از بقعه های متبرک در خوانسار است که می گویند نسبش به امام علی النقی می رسد. این بقعه که در خیابان 13 محرم است، در عهد صفویان مورد بازسازی واقع شده بوده است.

  • مقبره حلیمه و نرگس

در شهر خوانسار مقبره هایی وجود دارد که بر اساس آنالیز خطوط کوفی بر روی آن ها، مزار دوشیزگانی نهاده شده است که امروزه به عنوان یکی از جاذبه های شهر خوانسار شناخته می شوند.

  • گلستان کوه

یکی از جاذبه های طبیعی شهر خوانسار، گلستان کوه است. این منطقه طبیعی در جنوب خوانسار نهاده شده است و بیشتر جنبه ییلاقی دارد. گلستان کوه پر است از پوشش های گیاهی همچون: اشک مژگان، لاله بیشه زار، لاله کوهی، پیاز وحشی، گل لاله و گزانگبین. در این منطقه در سال 1388 یک دهکده گردشگری به همین نام ساختند که بالاخره در سال 1396 افتتاح شد.

  • مدرسه مریم بیگم صفوی

یکی از قدیمی ترین مدارس خوانسار که امروزه مدرسه علمیه است توسط همسر شاه طهماسب صفوی یعنی مریم بیگ ساخته شد. این مدرسه در سال 1106 ساخته شد و با اختصاص 1500 متر مربع مساحت، یکی از عظیم ترین مجتمع هیا آموزشی زمان خود نام گرفت. از آن جایی که این بنا در سال 1354 توسط سید علوی مورد بازسازی نهاده شد، از آن موقع به این مدرسه حوزه علوی نیز می گویند.

  • باغ شهر خوانسار

در این متن بارها تاکید کردیم که شهر خوانسار دارای آب و هوای بسیار خوبی است که حتی باعث شهرتش نیز شده است. خوانسار را به عنوان باغ شهر هم می شناسند. تصویری که از باغات شهری خوانسار وجود دارد معمولا به این صورت است که؛ نزدیک به 500 چشمه در این شهر جاری است. همچنین درخت ها همچون طاقه ای زیبا روییده اند. به نظر می رسد که گشت و گزار در خود شهر خوانسار هم دلنشین و خوب است.

  • خانه ابهری

این خانه تاریخی متعلق به دوره قاجاریه است و در سال 1382 در فرست آثار ملی ایران نیز ثبت شده است. قرار است تا به زودی این خانه را تبدیل به موزه مردم شناسی خوانسار نمایند.

  • غار هیکل

در بین غارها چندین مدل مختلف داریم که غار چاهی یکی از آن هاست. غار هیکل دومین غار این نوع در ایران است. عمق این غار 170 متر است. شکل این غار به صورتی است که شبیه به 2 سرباز است که تاثیر بسیار زیادی در شهرت این غار داشته است. در این غار استالاگتیت ها، آنتودایت و رسوباتی زیبا وجود دارد.

  • مقبره بابا پیر

این مقبره یکی از قدیمی ترین آثار موجود در شهر خوانسار است. این بقعه یکی از موسسین مذهب شیعه از دسته شیعه جعفری بوده است. نقل است که شیخ صفی الدین اردبیلی برای کسب علم و دانش به این بقعه متبرک آمده بوده است.

منبع: الی گشت

به "معرفی کامل شهر خوانسار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی کامل شهر خوانسار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید