یادداشت رسمی ایران به افغانستان و آمادگی برای آنالیز ادعاها درباره اتباع افغان

به گزارش وبلاگ حرفه گرگان، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن تکذیب ادعاها درباره اتباع افغان، گفت: امروز در یادداشتی رسمی به سفارت افغانستان در تهران آمادگی مقامات ذیربط ایرانی برای همکاری مشترک با طرف افغانستانی برای آنالیز ادعاهای مطرح شده اعلام شد.

یادداشت رسمی ایران به افغانستان و آمادگی برای آنالیز ادعاها درباره اتباع افغان

به گزارش وبلاگ حرفه گرگان از فارس، سید عباس موسوی امروز (چهارشنبه) در پاسخ به پرسش وبلاگ حرفه گرگان مبنی بر تداوم فضاسازی بعضی رسانه های بیگانه - که با پول های نفتی اداره می شوند - در مورد وقوع حادثه برای بعضی شهروندان افغانستان در منطقه مرزی با ایران تاکید نمود: همانگونه که پیش تر توسط مقامات مختلف کشورمان بیان شد اخبار منتشره مبنی بر اینکه تعدادی از اتباع افغانستان توسط مرزبانان ایرانی مجبور به بازگشت به افغانستان با عبور از رودخانه هریررود شده و دچار حادثه شده اند را قویا تکذیب می کنیم.

وی اضافه کرد: برغم بی ارتباط بودن موضوع به ایران و با توجه به درخواست مقامات افغانستان، این وزارتخانه به دلیل روابط برادرانه مبتنی بر اصول حسن نیت و حسن همجواری بین دو کشور، امروز (چهارشنبه) طی یادداشتی رسمی به سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در تهران آمادگی مقامات ذیربط در ایران را برای همکاری مشترک با طرف افغانستانی برای آنالیز ادعاهای مطرح شده اظهار داشت.

سخنگوی وزارت خارجه توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران مرزهای خود با افغانستان را مرزهای صلح و دوستی دانسته و بر عزم و اراده خود برای تداوم روابط محبت آمیز و برادرانه با کشور جمهوری اسلامی افغانستان بر اساس احترام متقابل تاکید می نماید.

سید عباس موسوی روز یکشنبه 14 اردیبهشت ماه در پی انتشار بعضی اخبار در رسانه های افغانستان در مورد وقوع حادثه برای تعدادی از شهروندان این کشور که با عبور از رودخانه مرزی قصد ورود غیر قانونی به خاک ایران را داشته اند، ضمن ابراز همدردی با خانواده جانباختگان توضیح داد: این حادثه در خاک افغانستان اتفاق افتاده و مرزبانی جمهوری اسلامی ایران وقوع هر اتفاقی در این ارتباط در خاک کشورمان را رد نموده است.

وی روز دوشنبه 15 اردیبهشت ماه نیز با بیان اینکه در تماس نزدیک با مقامات افغانستان هستیم، گفته بود: بعضی درصدد بر هم زدن شرایط در منطقه و بین ایران و افغانستان هستند.

موسوی اظهار داشت: اظهار داشتیم نهایت همکاری را با مقامات افغانستان خواهیم داشت که مسائل روشن گردد. معتقدم اطلاعات اولیه اعلام شده درست بوده و مرزبانی و مقامات ما و افغانستان گفتند موضوع در دست آنالیز است و انشاءالله ابعاد این موضوع هم روشن خواهد شد.

پیش از این نیز یک مقام پزشکی افغانستان و سرکنسولگری ایران در هرات، اخبار منتشره درباره بازداشت، شکنجه و انداختن مهاجران در رودخانه هریررود توسط هنگ مرزی ایران را تکذیب نموده بودند.

صبح شنبه 13 اردیبهشت ماه یک خبرگزاری محلی افغانستان در خبری مدعی شد 50 تن از مهاجران افغان که به صورت غیرقانونی قصد عبور از منطقه دهانه ذوالفقار برای ورود به ایران را داشتند، از سوی نیروهای مرزی ایران بازداشت شده و پس از شکنجه به رود هریرود انداخته و نیمی از این افراد در آب غرق شده و نیمی دیگر نیز توانستند خود را نجات دهند.

در همین خصوص نیز محمد عارف جلالی پزشک ارشد بیمارستان هرات مطرح نمود: پنج جسد که در آب غرق شده بودند از سوی خانواده های این افراد به بیمارستان هرات انتقال و پزشکی قانونی تحقیقات خود را درباره مرگ آنها شروع کرد. آنالیز های پزشکی قانونی نشان داد که هیچ کدام از این افراد مورد ضرب و شتم قرار نگرفته و حتی جای گلوله در بدن آنها نیست و این افراد تنها در آب غرق شده اند.

منبع: جام جم آنلاین

به "یادداشت رسمی ایران به افغانستان و آمادگی برای آنالیز ادعاها درباره اتباع افغان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یادداشت رسمی ایران به افغانستان و آمادگی برای آنالیز ادعاها درباره اتباع افغان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید