خودرو های مالی با قیمت میلیاردی!
به گزارش وبلاگ حرفه گرگان، بحث واردات خودرو همچنان با ایرادات و ابهاماتی همراه است. پس از معین شدن گزینه های احتمالی برای واردات، گفته می گردد که امکان واردات از ژاپن وجود ندارد. از سوی دیگر گرچه قرار بود خودرو های وارداتی مالی باشند، اما گویا قرار است با قیمت میلیاردی عرضه شوند.
به گزارش تجارت نیوز، ابهام و بلاتکلیفی به دو جزء جدانشدنی در بحث واردات خودرو تبدیل شده اند. تقریبا از زمانی که شرایط ورود خودرو های خارجی به کشور مطرح شد، کارشناسان حوزه صنعت خودرو و واردنمایندگان بخش خصوصی بر این عقیده بودند که اجرای این طرح با شرایطی که وزارت صمت در نظر گرفته ممکن نیست.
به رغم نقدها و ایراداتی که به آیین نامه تدوینی وزارت صمت وارد شد، اما این نهاد همچنان با عزمی جزم اصرار بر اجرای آن دارد.
پس از اینکه اسامی شرکت های واردنماینده به وسیله وزارت صمت اعلام و تعیین شد که بازار خودرو ایران همچنان در انحصار خودروسازان قرار گرفته است، رفته رفته نام خودرو های وارداتی را این شرکت ها اعلام نمودند. یکی از گزینه های اصلی برای واردات، خودروسازان ژاپنی بودند. اما حالا گفته می گردد که امکان واردات خودرو های ژاپنی وجود ندارد.
رئیس کمیته مشترک بازرگانی ایران و ژاپن در مصاحبه با ایلنا اعلام نمود که امکان واردات خودرو های ژاپنی به صورت مستقیم وجود ندارد.
بهرام شکوری با اشاره به وجود تقاضای بالا برای خودرو های ژاپنی در سطح جهانی شرح داد: ژاپنی ها با اعمال تحریم ها علیه ایران، اشتیاقی برای تجارت با ایران از خود نشان ندادند، تنها راه ممکن برای تجارت با ژاپن واردات خودرو با واسطه کشور ثالث است.
مالی ها لوکس می شوند؟
پیش از تدوین آیین نامه واردات خودرو گمانه هایی مبنی بر بالابودن قیمت خودرو های وارداتی در بازار ایران زده شد و واردنمایندگان و فعالان صنعت خودرو معتقد بودند که خودرو های وارداتی کمتر از یک میلیارد و 500 میلیون تومان نخواهند بود. اما وزارت صمت این وعده را به مردم داد که تنها خودرو های مالی به کشور می آیند و قرار نیست خودرویی با بهای بیش از 20 هزار یورو وارد گردد.
وزارت صمت به وعده خود عمل کرد و در آیین نامه آورد که تنها خودرو های مالی به ایران وارد شوند. اما مساله اصلی این است که همین خودرو های مالی وارداتی هنگام ورود به بازار ایران، تبدیل به خودرو لوکس می شوند.
در آیین نامه واردات خودرو این موضوع مطرح نشد که شرکت های واردنماینده تنها از کارخانه های خودروساز می توانند خودرو خریداری نمایند یا بازار آزاد کشور های خارجی هم برای خرید مجاز است.
پیش از این گفته می شد که شرکت های منتخب واردنماینده در حال مذاکره با خودروسازان خارجی برای واردات هستند. انتشار این خبر موجب شد که تخمین بهای خودرو های وارداتی با احستاب هزینه های حمل ونقل، تعرفه و سود شرکت واردنماینده به دو برابر ارزش اصلی آن خودرو یا همان یک میلیارد تومان بازگردد.
صحبت های رئیس کمیته مشترک بازرگانی ایران و ژاپن حاکی از آن است که شرکت های واردنماینده قصد دارند از بازار کشور های خارجی و با واسطه خودرو وارد نمایند. این اقدام واردنمایندگان را می توان به عنوان یک عقبرگرد در نظر گرفت. زیرا با این اتفاق بازار خودرو یک شوک جدیدی را تجربه خواهد نمود.
واردات خودرو به وسیله واسطه ضربه جدی را به بازار خودرو کشور خواهد زد. با این روش، خودرو ها علاوه بر قیمت اصلی محصول در درب کارخانه، سود واسطه، سود واردنماینده و هزینه های وارد کردن آن ها به کشور، بهای نهایی را به طور قابل توجهی بالا خواهد برد.
منبع: فرارو