سیدعلی محمد شیرازی(باب) و شورش بابی ها در مازندران منتشر می گردد

به گزارش وبلاگ حرفه گرگان به نقل از معاونت فرهنگی انتشارات سروش؛ کتاب سیدعلی ­محمد شیرازی(باب) و شورش­ بابی ­ها در مازندران به قلم دکتر سینا فروزش، به وسیله انتشارات سروش منتشر می گردد.

سیدعلی محمد شیرازی(باب) و شورش بابی ها در مازندران منتشر می گردد

یکی از وقایع عصر محمدشاه و ناصرالدین­ شاه قاجار، ظهور و تداوم جریان بابی­ گری است. پدید ه­ای که محصول شرایط نابسامان سیاسی، مالی، اجتماعی و فرهنگی ایران عصر قاجار بود. جریان بابی­گری که اگرچه با داعیی اصلاح و برون­رفت جامعه از آن همه آشفتگی ها ظهور کرد، اما خود، در ادامه، تبدیل به جریانی جزم و خشن شد؛ جریانی که نه تنها راهگشا نبود، بلکه مانعی در حل مسائل موجود شد و بر التهابات و بحران های ایران عصر قاجاریه اضافه کرد.

کتاب سیدعلی ­محمد شیرازی(باب) و شورش­ بابی ­ها در مازندران از یک مدخل یا فصل مقدماتی و 3 بخش تشکیل شده است. در مدخل به اوضاع سیاسی، اجتماعی، مالی و فرهنگی ایران در آستانه ظهور سیدعلی­ محمد شیرازی پرداخته شده است، زیرا شناخت جریان اخیر بدون درک صحیح روح زمانه و تحولات ایران امری کاملاً ناممکن به نظر می رسد. هر کدام از بخش ­های سه­ گانه، خود به چند فصل تقسیم می ­شوند.

بخش اول که مشتمل بر سه فصل است، به زندگی­نامه، آثار و تألیفات، و اندیشه­ های تأثیرگذار بر افکار و آراء سیدعلی­ محمد شیرازی و آموزه های بیان اختصاص یافته است. بخش دوم هم دربرگیرنده سه فصل است و به زندگی­نامه رهبران بابی وقایع بدشت و مازندران،

گردهم آیی بدشت، به اسم نقطه عطفی در تاریخ بابیه و مقدمه شورش بابه ­ها در مازندران، و هم اوضاع مازندران در آستانه شورش بابی­ ها پرداخته شده است.

پایان در بخش سوم که در چهار فصل تنظیم و تدوین شده است، شورش بابی­ ها در مازندران به روایت منابع بابی و تاریخ نگاری رسمی، ترکیب و خاستگاه اجتماعی بابی ­ های شرکت­ کننده در شورش مازندران و پیامدهای این شورش مورد واکاوی قرار گرفته است.

چاپ نخست کتاب سیدعلی ­محمد شیرازی(باب) و شورش­ بابی ­ها در مازندران در 306 صفحه در قطع وزیری از سوی انتشارات سروش به زودی وارد بازار نشر می گردد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "سیدعلی محمد شیرازی(باب) و شورش بابی ها در مازندران منتشر می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیدعلی محمد شیرازی(باب) و شورش بابی ها در مازندران منتشر می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید