طرز تهیه نان باگت تازه و خوشمزه

به گزارش وبلاگ حرفه گرگان، نان باگت، نوعی نان فرانسوی است. نان باگت استاندارد، 5 تا 6 سانتی متر عرض داشته و طول آن گاهی به یک متر هم می رسد. این نان حجیم و خوشمزه را برای تهیه ساندویچ به صورت تازه و از فر درآمده مصرف کنید.

طرز تهیه نان باگت تازه و خوشمزه

سرویس آشپزی - از آنجا که نان باگت از آرد بیخته شده (بدون سبوس) پخته می شود، سفید و خوش طعم است. از باگت های کوتاه تر برای تهیه انواع ساندویچ استفاده می نمایند. همچنین می توان این نان را برش زده و همراه با پنیر یا مواد دیگر مصرف نمود. نوعی صبحانه سنتی در کشور فرانسه، از نان های باگت برش زده تهیه می شود که روی نان را با مربا پوشانده اند و در کاسه محتوی قهوه یا شکلات داغ قرار می دهند تا قبل مصرف کاملاً نرم شود .

تعریف نان

نان به آن دسته از غذاها اطلاق می شود که با پختن، بخارپز کردن و یا سرخ کردن خمیری که متشکل از آرد و آب است، تهیه می شود. در بیشتر خمیرها نمک هم ضروری است و معمولاً از یک ماده برای ور آمدن خمیر نان استفاده می نمایند.

در تهیه نان به غیر از نمک، مخمر، روغن و آب، گاهی بعضی ادویه جات نیز استفاده می نمایند و انواع بسیار متفاوتی از نان را عرضه می نمایند.

نان در سراسر جهان، یک غذای اصلی محسوب می شود. معمولاً از آرد گندم خمیری تهیه می نمایند که به یاری خمیر مایه، ور می آید و حجمش زیاد می شود و در نهایت درون تنور یا فر آنرا می پزند.

معمولاً از آرد گندم در تهیه نان استفاده می نمایند، چون میزان گلوتن آن بسیار زیاد است (که سبب حالت اسفنجی و تردی نان می شود) اما گاهی آرد گندم سیاه، جو، ذرت و جو دوسر هم به صورت مجزا و یا مخلوط با آرد گندم در تهیه نان به کار می فرایند .

ور آمدن خمیر نان

برای ور آمدن بیشتر خمیرها، از خمیر ترش استفاده می شود. خمیر ترش، هیدرات کربن موجود در آرد و یا شکر را تخمیر می کند و گاز دی اکسید کربن فراوری می کند. این گاز سبب ترد شدن نان شده و عطر و طعم خوبی به آن می دهد. همین امر، باعث می شود که نان راحت تر هضم شود. از دیگر خواص خمیر ترش این است که نان را برای مدت زمان طولانی تری تازه نگه می دارد.

در تهیه خمیر، خمیر ترش را با دیگر مواد تشکیل دهنده خمیر مخلوط نموده و خوب ورز می دهند. سپس خمیر را به کناری می گذارند.(تا خمیر، به اصطلاح استراحت کند) به تدریج حجم خمیر زیاد می شود و پس از انتها یافتن این فرایند، خمیر را می پزند. مدت زمان لازم برای ور آمدن خمیر نان، کمتر از یک روز کامل می باشد.

جهت آشنایی با روش تهیه نان همبرگر و همچنین خمیر پیتزا به سایر مقالات بخش آشپزی وبلاگ حرفه گرگان مراجعه نمایید.

مواد لازم جهت تهیه نان باگت

آرد

حدود 500 گرم

نمک

1 قاشق چای خوری

بکینگ پودر

1 قاشق چای خوری

شکر

1 قاشق سوپ خوری

مایه خمیر

1 قاشق سوپ خوری

آب ولرم

1 و 1/2 پیمانه

روغن مایع

1/3 پیمانه

تخم مرغ

1 عدد

کنجد

به میزان لازم

طرز تهیه نان باگت

1- درجه حرارت فر را روی 200 درجه سانتی گراد تنظیم کنید و ظرف آبی را درون فر قرار دهید. این کار محیط فر را مرطوب نگه می دارد و مانع از خشک شدن نان ها می شود.

2- شکر و مایه خمیر را در ظرفی مخلوط کنید و 1/2 پیمانه آب 43 درجه را روی آن بریزید و در جای نسبتا گرمی قرار دهید تا عمل آید. (منظور از آب 43 درجه این است که آب نه داغ باشد که باعث کشته شدن مایه خمیر شود و نه سرد باشد که مایه خمیر عمل نیاید.)

3- آرد را 3 مرتبه الک کنید.

4- تخم مرغ و نمک را از طریق مفتول بزنید تا از حالت لختگی درآید.

5- آب، روغن و بکینگ پودر را به تخم مرغ اضافه کنید.

6- در این مرحله مایه خمیر عمل آمده را به مخلوط بالا اضافه کنید و آرد را آرام آرام به آن بیفزایید تا حدی که خمیر به دست نچسبد. (از سنگین کردن خمیر بپرهیزید.)

7- خمیر را ورز دهید و یا صد مرتبه بکوبید.

8- ظرف تمیزی را به یاری مقدار کمی روغن چرب کنید و خمیر را درون آن قرار دهید و روی آن را سلفون بکشید و حدود 30 دقیقه استراحت دهید تا حجم خمیر دو برابر شود.

9- از خمیر گلوله هایی با اندازه مناسب جدا نموده و به فرم مطلوب درآورید سپس در سینی قرار دهید و روی خمیر را بپوشانید و مجددا 15 دقیقه استراحت دهید.

10- در این مرحله به یاری قلمو خمیر را رومال می کنیم. برای این منظور 1 قاشق سوپ خوری آرد را به اضافه 1/2 پیمانه آب روی حرارت ملایم قرار دهید تا به غلظت مناسبی برسد سپس خمیر را اصطلاحا رومال کنید. این کار باعث براق شدن نان می شود. همچنین می توانید سطح نان ها را با کنجد تزیین کنید.

11- خمیر را به مدت 20 تا 30 دقیقه درون فر از قبل گرم شده قرار دهید تا زمانی که رنگ نان ها طلایی شود.

منبع: setare.com

به "طرز تهیه نان باگت تازه و خوشمزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه نان باگت تازه و خوشمزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید